kunstwerk van Narges Mohammadi, onderdeel van tentoonstelling Zoo ik iets ben

Op 3 juni 2023 opende Prinses Beatrix de beeldententoonstelling aan het Lange Voorhout, een initiatief
van Pulchri Studio in samenwerking met de Kloosterkerk. Van veertien kunstenaars is werk in de Kloosterkerk te zien. Een kerk met een fascinerende binnenkant, die zich uitstekend leent voor grote beelden die ruimte nodig hebben en te kwetsbaar zijn om zomaar buiten te laten staan.

De expositie in de Kloosterkerk is te bezoeken t/m 19 augustus, van dinsdag t/m zaterdag van 12.00 tot 16.00 uur. Raadpleeg echter voorafgaand aan uw bezoek de momenten van sluiting, onderaan dit bericht, want de kerk is incidenteel gesloten voor het publiek vanwege uitvaarten, huwelijken etc.

Na 19 augustus, blijft de Kloosterkerk t/m woensdag 13 september op di t/m za tussen 12:00-16:00 open voor bezichtiging.

Met deze tentoonstelling kan het grote publiek op een laagdrempelige manier kennismaken met kunst.

Piet Warffemius en Jan van Huizen zijn door Pulchri gevraagd als curatoren. Curatoren stellen de expositie samen en richten die in. Piet Warffemius is, naast verzamelaar van kunst, zelf ook beeldhouwer en kunstschilder. Jan van Huizen is van origine architect en eveneens verzamelaar van kunst. Zij kennen elkaar al lang en vormen al jaren een curatorenpaar, zowel in Nederland als daarbuiten. Een inspirerende taak waar zij samen veel ervaring mee hebben. De beeldententoonstelling aan het Lange Voorhout is een kostbaar evenement. Dit curatorenpaar stelt met veel plezier en overtuiging hun kennis en ervaring ‘om niet’ ten dienste.

Wat is jullie drijfveer om deze omvangrijke expositie te organiseren?
“Met deze tentoonstelling kan het grote publiek op een laagdrempelige manier kennismaken met beeldhouwkunst. Dat vinden we belangrijk! Makkelijker kunnen we het niet maken: gratis toegankelijk. De kunst buiten op het Lange Voorhout is 24 uur per etmaal te bezichtigen. Ook de Kloosterkerk is gratis toegankelijk, zij het natuurlijk alleen als zij open is. Het verleidt mensen misschien om ook eens een museum of galerie binnen te lopen”.

Hoe is het thema ‘Zoo ik iets ben…’ tot stand gekomen?
“We hebben ons laten inspireren door het gedenkjaar van Louis Couperus. Hij stierf 100 jaar geleden op 16 juli 1923. Zijn beeld staat op het Lange Voorhout, met zijn uitspraak ‘zoo ik iets ben, ben ik een Hagenaar’. Die uitspraak gaat over identiteit. Wie ben jij eigenlijk? Wat maakt jou tot wie je bent? Bij beeldende kunstenaars speelt de vraag naar hun identiteit heel expliciet. Hun kunstuiting zegt iets over wie zij zijn. Elk werk is als het ware een zelfportret van de beeldhouwer. Zoals Willem Kloos eens schreef: ‘Kunst moet zijn de allerindividueelste expressie van de allerindividueelste emotie’. Ook wat kunstenaars zeggen over hun werk en hoe zij daarover praten, zegt iets over hun identiteit. Trouwens, ook als zij er niet over willen praten zegt dat iets. Bob Bonies, een Haagse kunstenaar, zegt alleen: ‘What you see is what you get’. Wel interessant, want wat zegt dat over hem?”

Wie zijn de exposerende beeldhouwers?
“Het is deze keer gelukt grote namen bijeen te krijgen. Er is kunst van reeds overleden kunstenaars. Daarnaast krijgen enkele jonge kunstenaars de kans hun werk te laten zien. We hebben er naar gestreefd een dwarsdoorsnede van hedendaagse beeldhouwkunst in de Kloosterkerk te laten zien.

Verhinderdata

Na het einde van de Expositie Zoo ik iets ben… zal de Kloosterkerk te bezichtigen blijven t/m woensdag 13 september 2023 op di t/m za tussen 12:00-16:00.