Elke dag een Bijbelse miniatuur van Ds. Carel ter Linden

Bijbelse verhalen zijn van grote invloed geweest op onze cultuur, meer dan veel mensen beseffen. Ze zijn niet het exclusieve bezit van de kerk, maar behoren tot het cultureel erfgoed van onze samenleving. In zijn boek “Bijbelse Miniaturen, Over Adam en Eva, Kaïn en Abel, Noach, Abraham, Mozes, David, het Hooglied, Jona en Jezus” laat ds. Carel ter Linden op een boeiende en verrassende manier de verborgen boodschappen zien van deze oude verhalen, die hun betekenis voor ons leven en de wereld van vandaag nergens verloren hebben. Leden van de Kloosterkerk lezen de 70 miniaturen van Ter Linden voor. Vanaf 31 juli is er elke dag een miniatuur te zien en te beluisteren op de “Playlist” van het youtube kanaal van de Kloosterkerk.

Bijbelse miniaturen. klik hier.

Yna Visser, bestuurslid Open Kerk: “De voorbereiding en planning kostte veel tijd, maar daar staat een bijzonder resultaat tegenover; mogelijk gemaakt door een enthousiaste groep voorlezers en een goede regie van Annemieke Jonckheere. Kortom een geweldig open kerk project!”. Hanna van der Lande, bekend van onder andere het Kloosterkerkkoor had er ook plezier in: “Ik vond het erg leuk toen ik gevraagd werd enkele verhalen voor te lezen. Mijn jongste dochter is 13 dus het was al even geleden dat ik dagelijks voorlas. Bijbelse Miniaturen heeft heerlijke korte verhalen van 2 à 3 pagina’s. Snel klaar maar juist genoeg “voeding” om nog lang van na te genieten”. Wouter Pols heeft een meer filosofische benadering: “Lezen betekent het ‘uitlezen’ van betekenissen. Wat betekent dat als ik Carel ter Linden aan u voorlees? Wie ‘leest’ dan de betekenissen ‘uit’?”.

Trouw schreef in haar interview met Ter Linden naar aanleiding van de publicatie: “Ook met zijn nieuwe boek, waarin hij zeventig bijbel verhalen uitlegt, probeert predikant Carel ter Linden medemensen te bereiken die zich niet-gelovig noemen. ‘De verhalen moeten zo overkomen dat iedereen voelt: dit is niet van vroeger, dit is van nu.’ Ter Linden sprak verder: “Ze zijn in zijn ogen ‘niet waargebeurd maar wel waar’ – ze draaien om de boodschap”. De voorlezers van de Kloosterkerk brengen deze boodschap op persoonlijke wijze over. De miniatuur duurt meestal niet langer dan vier minuten. ” Een mooi begin van de dag deze zomer of juist als dagsluiter van de zomerdag!