We komen aan het einde van de Veertigdagentijd waarin alles samenkomt: lijden, passie, verraad, onverschilligheid, vreugde, volharding, einde en nieuw begin. Willem Barnard vat het aan het begin van de Stille Week zo prachtig samen met de woorden ‘Heden hosanna, morgen kruisig Hem’ (Liedboek 556). We zullen het lied zondag (2 april 10.00u) ook zingen als ds. Joost Röselaers uit Zeist in de Palmpaasdienst voorgaat. In het bijzonder zijn de kinderen welkom om de intocht uit te beelden aan het begin van de dienst en daarna hun palmpaasstok te maken.

Op woensdag 5 april, 20u00 is er een Gregoriaanse vesper waarin de Schola van Hans Jansen zingt. Op Witte Donderdag 6 april 20.00u gedenken we het laatste avondmaal dat Jezus met zijn vrienden vierde aan de vooravond van Pesach. We doen dat aan tafels op het koor waardoor het Avondmaal het intieme karakter krijgt van een echte maaltijd van geven en delen. Het Kloosterkerkkoor o.l.v. Daniël Rouwkema werkt mee aan deze dienst.

Op Goede Vrijdag, 7 april, zijn er twee passiediensten. Om 12.30u is er het middaggebed. Daarin zullen sopraan Klaartje van Veldhoven en Geerten van de Wetering (orgel) de liederencyclus ‘Miroir de Peine’ op muziek gezet door Hendrik Andriessen (1892 – 1981) uitvoeren. Op de avond van Goede Vrijdag (20.00u) klinkt in de Passievesper het Stabat mater van G. B. Pergolesi (1710 – 1736). Uitvoerenden zijn Wendy Roobol (sopraan), Oscar Verhaar (Altus), Geerten van de Wetering (orgel) en van het New European Ensemble spelen Rada Ovcharova en Floor Lecoultre (viool), Emlyn Stam (altviool) en Sietsejan Weijenberg (cello).

Zaterdag 8 april (22.30u) is de Paasnacht, die altijd indrukwekkende dienst met doopgedachtenis waarin het licht het duister van de nacht breekt en er uitgekeken wordt naar de nieuwe morgen van de verrijzenis. Het Kloosterkerkkoor werkt mee aan deze dienst net als aan de dienst van de Paasmorgen (10.00u) waarin het Avondmaal gevierd wordt.

Tekst: ds. Rienk Lanooy