Bij de diensten

De tijd tussen Pasen en Pinksteren – de vijftigste Paasdag – is een verwarrende tijd waarin veel gebeurt. Hoe verwerk je het feit dat je grote held uiteindelijk een teleurstelling blijkt te zijn, dat hij dan toch de dood te slim af is, en dat je zelf dan opeens kleur moet bekennen?

In de dienst van 1 mei gaat ds. Ad van Nieuwpoort uit de Haagse Duinzichtkerk voor. Op de volgende twee zondagen worden voor de verandering eens twee liederen in de schijnwerpers gezet: ‘De aarde is vervuld van goedertierenheid’ (Liedboek 650) en ‘Zing voor de Heer een nieuw gezang’ (Liedboek 655). In de dienst van 15 mei wordt het avondmaal gevierd. Op 22 mei leidt bijbels-theoloog en uitgever ds. Mirjam Elbers de dienst. Op Hemelvaartsdag, donderdag 26 mei, is er ‘s ochtends om 10:00 uur een ochtendgebed, en tien dagen later, met Pinksteren, wordt er gedoopt en belijdenis gedaan. De dienst van 29 mei staat in het teken van Bach’s cantate BWV 176, ‘Es ist ein trotzig und verzagt Ding’.

Voor de kinderen is er op zaterdag 4 juni, de dag voor Pinksteren, een Lopend Vuur Circuit; hierover meer in de Klooster en in de bijdrage van het jeugdwerk. Ook gaat er op 8 mei een nieuwe Godly Play-cyclus van start die gebaseerd is op de elementen aarde, water, wind en vuur. Toepasselijk bij Pinksteren! Op 29 mei is er voor de hele kleintjes een Minikerkdienst om 9:30 uur.

Door de week

De Vastengroep, die vorig jaar online doorgang vond en wegens succes het hele jaar door als Midweeks Bijbellezen doorgezoomd heeft, kon gedurende de veertigdagentijd gelukkig weer een paar keer fysiek bij elkaar komen. We houden nu even pauze, maar op woensdag 25 mei gaan we weer van start, opnieuw via Zoom.

Wie Bevrijdingsdag, 5 mei, op een zinvolle manier wil vieren, kan in de Kloosterkerk terecht voor een lezing door Kathleen Ferrier. Als voorzitter van de Nederlandse UNESCO Commissie, voormalig Tweede Kamerlid en vrouw van Surinaamse afkomst met de nodige ervaring in binnen- en buitenland is zij als geen ander in staat ons te helpen nadenken over onze vrijheid en onze toekomst in het licht van de actuele crises waarmee we te maken hebben.

Op 12 mei gaat een serie thema-avonden van start over ‘Geloven in Duurzaamheid’. Dit zijn geen lezingen om alleen maar passief aan te horen – ga vooral de discussie aan met de sprekers en met elkaar, want dit onderwerp raakt ons allemaal. De bijeenkomsten zijn op donderdag 12 en dinsdag 17 mei en donderdag 2 juni, steeds om 20:00 uur. Zie de Klooster voor meer informatie.

Zomer

Het is heerlijk dat de kerk weer echt open kan deze zomer – met dank aan de kerkwachten die alle bezoekers met zoveel enthousiasme welkom heten. Naast de ruimte en de stilte die we permanent te bieden hebben, is er ook weer een expositie die zeer de moeite waard zal zijn. Kunstenaar Jan Pieter Gootjes zal de kerk vullen met zijn veelzijdige werk dat gebaseerd is op vier thema’s: stilte, de Jacobsladder, vuur, en zich gekend weten. Het belooft een expositie te worden die direct bij je binnenkomt, maar waar je ook steeds weer iets nieuws in kunt ontdekken. Fijn dat de kunstcommissie weer zo iets bijzonders heeft weten te organiseren. De feestelijke opening van de zomerexpositie vindt plaats op 27 mei.

Tot slot

Er komen wat vakanties aan: Rienk is afwezig van 1-8 mei en ikzelf van 9-22 mei. Uiteraard nemen we dan voor elkaar waar. Ik kijk ernaar uit om volgende maand voor het eerst terug te gaan naar Wales en officieel afscheid te nemen van mijn vorige gemeente.

Geniet van het heerlijke weer, en een hartelijke groet, ook namens ds. Rienk Lanooy,

ds. Marja Flipse