Predikanten

Wat was het fijn, de afgelopen weken, om elkaar na de zondagse kerkdienst weer in de ogen te kijken en persoonlijk te spreken, al was het maar in het voorbijgaan. Als je het een tijdlang zonder hebt moeten doen, blijkt pas hoe verbindend zulke kleine ontmoetingen zijn. Het doet mij goed, en aan de vele blije gezichten te zien, u vast ook. Zo worden we er ook weer eens extra aan herinnerd hoe belangrijk het is om diegenen niet uit het oog te verliezen voor wie sociale contacten (nog) moeilijk zijn, om welke reden dan ook.

Bij de diensten

Ook de komende maand is de tentoonstelling met als thema ‘Tijd en Eeuwigheid’ nog te zien in de Kloosterkerk en in het museum Escher in het Paleis. Het is een boeiend onderwerp waarover we nog lang niet uitgepraat zijn; ook in verschillende zondagse diensten in augustus zal het nog aan de orde komen. Een bezoekje aan de tentoonstelling is van harte aan te bevelen. Ook als u voor of na de dienst al eens een blik heeft geworpen is het de moeite waard om er nog eens rustig de tijd voor te nemen.

Ook jonge Kloosterkerkers die meedoen aan het kinderweekend op 4 en 5 september kunnen uitkijken naar een nadere kennismaking met de papierkunst van Annita Smit. Zij krijgen hun eigen rondleiding langs de kunst en mogen dan na een programma met spelletjes, lekker eten en een nachtgebed in de kerk blijven slapen. In de dienst van zondag 5 september springt een aantal kinderen ‘over de rivier’. Op die manier wordt elk jaar aan het begin van het nieuwe seizoen symbolisch gevierd dat het voor sommige kinderen tijd is om de overstap van de kinderdiensten naar de jeugdkapel te maken, en dit jaar wordt er bovendien van de crèche naar de kinderdiensten gesprongen.

In de maand augustus gaan maar liefst drie gastpredikanten voor: ds. Aafke Zaal op 1 augustus, ds. Margreet Klokke op 8 augustus en ds. Tim van der Griend op 22 augustus. Na de cantateloze maand juli is Bach op 29 augustus weer van de partij met cantate BWV 56 ‘Ich will den Kreuzstab gerne tragen’.

Bezinning

De wereld is weer aan het opengaan. In de kerk zingen we weer samen – steeds een klein feestje! Toch is er de afgelopen tijd misschien te veel gebeurd in uw leven om zomaar de draad weer op te pakken en met frisse moed verder te gaan. Wie het fijn vindt om in een kleine groep de (tussen)balans op te maken van de impact die de coronatijd heeft gehad, kan op dinsdag 14 september om 20:15 uur of op woensdag 15 september om 10:30 uur in de Kloosterkerk terecht voor een goed gesprek. Graag van tevoren even aanmelden bij de predikanten.

Het lijkt nog heel ver weg, maar ik wijs u alvast op de mogelijkheid om van vrijdag 4 t/m zondag 6 februari 2022 een weekend door te brengen in de Abdij Maria Toevlucht in Klein Zundert. Soms is het precies wat je nodig hebt om even bij te tanken: samen bidden, eten, praten, stil zijn, genieten van het samenzijn in gemeenschap en ruimte maken om aandachtig te leven. Vanwege de coronamaatregelen zijn er helaas maar 8 plaatsen beschikbaar, maar voor het geval dat daar verandering in komt wordt er een wachtlijst bijgehouden. Voor verdere informatie en aanmelding – graag voor 13 september – kunt u bij mij terecht (flipse@kloosterkerk.nl).

Zomer

Tot en met 11 augustus heeft ds. Rienk Lanooy vakantie en neem ik voor hem waar; van 15 t/m 29 augustus is het andersom en ga ik er zelf even tussenuit. Of u zelf op vakantie gaat of thuisblijft, we wensen u hoe dan ook een goede en veilige zomer met mooie ervaringen en veel inspiratie.

Met een warme groet, mede namens ds. Rienk Lanooy,

ds. Marja Flipse