Het was een Kerst om nooit te vergeten. De kaarsen in de Kerstnacht brandden niet in de handen van honderden aanwezigen, maar in lege banken. De vrolijke kerstliederen klonken dit jaar in een nagenoeg lege Kloosterkerk. Maar gelukkig klonken ze, dankzij de techniek, ook in een indrukwekkend groot aantal huiskamers. Al zit samen zingen in een volle kerk er nog even niet in, juist nu we even met wat minder genoegen moeten nemen stemt de inzet en creativiteit van zovelen tot dankbaarheid. Wat fijn dat er zoveel wèl kan!

Digitale ontmoeting

Nu er minder ruimte is voor spontane gesprekken en toevallige ontmoetingen, is het belangrijk dat we elkaar een handje helpen. Op zondag 14 februari kunt u voor het eerst online koffiedrinken na de dienst; verdere informatie hierover vindt u in de zondagse liturgie en op de website. Het licht door de hoge ramen en het geroezemoes rond de koffietafel zult u er voorlopig nog even zelf bij moeten bedenken. Op donderdagavond 18 februari van 20:00 uur tot ca. 20:50 uur wordt er voor het eerst een digitale bijeenkomst via Zoom gehouden voor gemeenteleden die het fijn vinden elkaar op die manier te ontmoeten. Via de predikanten kunt u een link aanvragen om daaraan deel te nemen.

Bij de diensten

Hoe Pasen eruit gaat zien, kunnen we nog niet zeggen. Maar de reis ernaartoe willen we zoveel mogelijk samen maken, al is het op afstand. Binnenkort is er de mogelijkheid om een reisgids voor de veertigdagentijd toegezonden te krijgen of downloaden waarin u elke dag inspiratie vindt voor onderweg – gedichten, muziek- en kunsttips, gebeden en overdenkingen voor de veertig dagen voor Pasen. De jaarlijkse Vastengroep zal elke woensdag in de veertigdagentijd bij elkaar komen, live of digitaal, al naar gelang de dan geldende regels. Iedereen die er behoefte aan heeft om in de aanloop naar Pasen met anderen op te trekken, is van harte welkom om aan te sluiten.

Op zondag 7 februari gaat ds. Marthe de Vries voor. Op 14 februari wordt de korte dienstenserie over Jona, de ‘kleine profeet’, afgesloten door ds. Rienk Lanooy. Zowel in de zondagse diensten in de veertigdagentijd als door de week ontdekken we enkele van de namen waarmee Jezus in de bijbel wordt aangeduid en proeven we hoe die ons een nieuw perspectief geven op wie hij eigenlijk is. De dienst op de eerste zondag in de veertigdagentijd, 21 februari, wordt geleid door ds. Jilles de Klerk. Op zondag 28 februari klinkt de cantate BWV 54, ‘Widerstehe doch der Sünde’ – bijzonder toepasselijk voor wie in de vastentijd allerhande verleidingen probeert te weerstaan! Op zondag 21 maart gaat ds. Tom de Haan voor.

Voor de jongere Kloosterkerkers (en iedereen die verder belangstelling heeft) verschijnt er op 14 februari een Godly Playverhaal op het YouTubekanaal, opgenomen in onze eigen Godly Playruimte: het spannende verhaal van koningin Ester.

Muziek voor de veertig dagen

Als extra bron van inspiratie voor de veertigdagentijd zult u binnenkort kunnen genieten van een opname van Haydn’s Sieben letzten Worte unseres Erlösers am Kreuze gespeeld door Karin Kuijper, met korte meditaties door de predikanten. Mooi om eens goed voor te gaan zitten en in zijn geheel te beluisteren, of misschien kiest u ervoor om u op weg naar Pasen iedere week door een kruiswoord te laten vergezellen. We hopen deze opname op 7 maart op YouTube te zetten, de dag waarop de Sieben letzten Worte live in de Kloosterkerk uitgevoerd zouden worden.

Tot slot

Van 21 t/m 28 februari heeft ds. Rienk Lanooy vakantie, en zelf heb ik vakantie van 28 februari t/m 7 maart. We nemen dan zoals gebruikelijk voor elkaar waar.

Rest ons verder nog  u goede moed en goede gezondheid te wensen. Hartelijk dank voor uw betrokkenheid bij de Kloosterkerk en bij elkaar!

Met vriendelijke groeten, mede namens ds. Rienk Lanooy

ds. Marja Flipse