Bij de diensten

Afgelopen zondag werd met de feestelijke cantate BWV 51 ‘Jauchzet Gott in allen Landen’ het nieuwe kerkelijk jaar ingeluid. De rest van de eerste adventszondag verliep minder uitbundig, met een ingetogen kaarslichtvesper. De komende zondagmiddagen, steeds om 17:00 uur, volgen er nog drie bijzondere adventsactiviteiten: op 6 november een vesper met Lessons & Carols met adventsmuziek o.l.v. Daniël Rouwkema, op 13 november een concert met muziek voor advent en kerst, uitgevoerd door koperblazers van het Residentie Orkest (RO Brass) en organist Geerten van de Wetering en op 20 november het kinderkerstfeest. Voor de diensten kunt u zich opgeven via kerk.bureau@kloosterkerk.nl en voor het concert op 13 december via www.kunstcentrum-kloosterkerk.nl.

In de morgendiensten in de adventstijd klinken de verhalen over de stammoeders van Jezus. Ook de jeugd in de Kloosterkerk is druk bezig met datzelfde thema. Het eerste puzzelstuk van de fraaie adventsboom staat inmiddels in de kerk. Het is niet zomaar een boom, het is een stamboom die stukje voor stukje wordt opgebouwd uit de gezichten van de vrouwen die in Jezus’ familiegeschiedenis voorkomen.

De komende weken hangen in de kerk vier werken van beeldend kunstenaar Carel Blotkamp. Panelen vol schitterende pailletten die het licht in de kerk weerkaatsen. Daar word je blij van in deze donkere dagen!

Digitale Adventskalender

Voor wie jong is of zich jong voelt en zich graag laat verrassen is er de digitale adventskalender. Elke dag verschijnt er een nieuw kort filmpje op het YouTubekanaal van de Kloosterkerk. Leuk om daar als adventsritueel thuis naar te kijken op een moment dat in het dagelijks ritme past en zo op een nieuwe manier verbonden te zijn met de Kloosterkerkgemeente. De kalender is te vinden op de playlist van de Kloosterkerk; of klik hier.

Podcasts

Adventsinspiratie kunt u ook vinden in de vijf podcasts over adventsliederen en een kerstlied die deze weken op de website zullen verschijnen. In deze tijd waarin samen zingen niet mogelijk is en veel mensen de fysieke kerkgang moeten ontberen is het extra fijn om thuis de klanken van het Kloosterkerkorgel te kunnen horen. Te vinden op de website van de Kloosterkerk onder ‘Diensten’.

Zo kijken we samen verwachtingsvol uit naar een Kerstfeest dat er dit jaar ongetwijfeld anders uit zal zien dan andere jaren, maar desondanks niets aan betekenis inboet. Houdt u vooral de website in de gaten voor de meest recente informatie over de kerstactiviteiten dit jaar. Laten we juist in deze weken zorgen dat we ons gemeenschapsgevoel niet kwijtraken en extra naar elkaar omzien.

De serie lezingen van Rico Sneller is met enige coronagerelateerde vertraging toch van start gegaan. Wie zich wil verdiepen in het mysterie van het menszijn kan nog twee keer aanschuiven. Op donderdagavond 3 december gaat het over Carl Gustav Jung en ‘De creativiteit van de mens’ en op 10 december over Martin Buber, ‘De mens in dialoog’. Van harte aanbevolen! Wel even aanmelden bij flipse@kloosterkerk.nl of lanooy@kloosterkerk.nl. We gaan tot max. 30 personen.

En verder…

Onlangs verscheen het eerste nummer van een gloednieuw tijdschrift van de hand van Kloosterkerklid Marina de Kort-de Wolde. OMG is een tijdschrift voor mensen die op zoek zijn naar zingeving en spiritualiteit. In het eerste nummer vindt u o.a. een bijdrage van ds. Rienk Lanooy. Ook recentelijk verschenen is een bundel met de titel ‘Preek van de Leek’, een verzameling van ‘lekenpreken’ uit verschillende kerken, waaronder de Kloosterkerk. Daarover verschijnt later een recensie.

Met onze beste wensen voor een hoopvolle adventstijd, een hartverwarmende Kerst, goede gezondheid en goede moed, ook namens ds. Rienk Lanooy,

ds. Marja Flipse