Godvergeten – gedachten over geloof en dementie

Tim van Iersel

In “Godvergeten’ biedt Tim van Iersel handreikingen en bemoediging in het omgaan met dementie en God. Dementie brengt je bij de kern van je geloof. Juist omdat je met dementie zo afhankelijk en kwetsbaar bent, juist omdat je cognitieve capaciteiten achteruitgaan, kom je onherroepelijk voor de kernvragen van je leven te staan. Daarom spreekt dit boek over dementie én over God, aan de hand van thema’s, die daarbij belangrijk zijn. Het gaat over de vraag naar het waarom (waarom overkomt mij dit?), over loslaten, jezelf vergeten en vergeten worden, muziek en vooruitzien. Als er gaten vallen in je brein en je steeds minder woorden hebt, ben je dan nog wel mens? Deze en andere vragen die opkomen bij dementie belicht de auteur vanuit een christelijk perspectief.

In zeven hoofdstukken worden verschillende fasen en geloofsthema’s beschreven, die in de omgang met dementie naar voren kunnen komen. De ervaring van de auteur is dat God voor veel mensen met dementie heel belangrijk blijkt te zijn en dat juist in de omgang met hen dat ook een wezenlijk gebeuren is. Hij wijst op het belang van geduld hebben en de waarde van (religieuze) muziek en zang, die een ‘langdurige toegankelijke weg voor mensen met dementie zijn’. Tegelijk blijkt hem ook hoe mensen met dementie hem helpen om aandachtig te leven, open te staan voor de ander, zonder vooroordelen te leven.

Tim van Iersel (1983) is geestelijk verzorger, ethicus en predikant met bijzondere opdracht in de zorg voor mensen met dementie vanuit de Protestantse Kerk in Nederland en werkzaam in meerdere verpleeghuizen.

De bibliotheekcommissie

Catalogus bibliotheek Kloosterkerk

U kunt de catalogus van de bibliotheek van de Kloosterkerk raadplegen op de website van de Kloosterkerk. Er wordt gewerkt aan het actualiseren van deze catalogus. Uiteraard kunt u met vragen ‘s zondags terecht bij de bibliotheektafel in de wandelruimte.