In september hebben de kinderen verhalen gehoord over stoere, dappere en sterke vrouwen. In de Bijbel zijn slechts twee boeken naar vrouwen genoemd: Esther en Ruth. In september heb ik in de kinderdienst het verhaal van Ester verteld. Een bijzonder verhaal over een bijzondere vrouw.

Ik kende dat verhaal niet. Ik heb het vast gehoord in mijn jeugd maar het is niet blijven hangen. Op zich wel vreemd want het is een verhaal vol drama, macht, romantiek en intriges. En ik weet nu waar de uitdrukking: ‘het is (geen) wet van Meden en Perzen’ vandaan komt.

Een van de kinderen merkte op, toen hij hoorde dat koning Ashaveros (via Haman) het hele Joodse volk wilde uitroeien dat Hitler dat ook wilde doen. Een heel actueel verhaal dus ook nog!

Uiteindelijk weet Ester haar volk te redden. Deze bijzondere gebeurtenis wordt ieder jaar gevierd met het lotenfeest ofwel het feest van Poerim. Poerim wordt gevierd met het genieten van heerlijke gerechten, blijdschap en giften aan de armen. Er wordt lawaai gemaakt met ratels en men eet speciale gerechten zoals Hamansoren (driehoekige koekjes gevuld met chocoladepasta/dadelpasta met of zonder nootjes of maanzaad).

Ik zou het mooi vinden als we met de kinderen (en iedereen in de kerk) ook een keer het Poerimfeest kunnen vieren. Niet alleen achter de witte muur, maar in de kerk. Met ratels en Hamansoren! Nu kan dat even niet, maar er komt vast een tijd waarin feestvieren, lawaai maken en zingen weer mogelijk is. Ik kan niet wachten!

Marchien Holtrop

Jeugdouderling