Op 11 september om 15.30 is er in de Kloosterkerk een literaire middag rond tentoonstelling Tijd en Eeuwigheid met medewerking van onder andere Joke Hermsen, Marjolijn van Heemstra en Mehmet Polat .

Het Bijbels Museum en de Kloosterkerk verwelkomen op zaterdag 11 september schrijvers Marjolijn van Heemstra en Mustafa Stitou, filosoof en schrijver Joke Hermsen, ud-speler Mehmet Polat en kunstenaar Annita Smit voor een inspirerende literaire middag bij de tentoonstelling Tijd en Eeuwigheid.

Het thema Tijd en Eeuwigheid neemt in alle wereldgodsdiensten een belangrijke plaats in. Zo onderwezen de Boeddha, Zoroaster, Jezus en Mohammed de mensheid van hun tijd over de wereld van de tijdruimte én die van de eeuwigheid. Vele filosofen, kunstenaars, dichters en (beta-)wetenschappers bogen zich over het thema en laten zich er nog steeds door inspireren.

Voor Joke Hermsen zijn ‘kronos’ en ‘kairos’ al jarenlang het kernthema in haar boeken en voordrachten. Zij belicht het thema steeds vanuit verschillende filosofische visies en betrekt daarbij werk van hedendaagse beeldend kunstenaars. Ook Marjolijn van Heemstra drong door tot ‘tijd’ en ‘eeuwigheid’ in haar twee recente publicaties REISTIJD, IJSTIJD, BEDTIJD (gedichten) en In lichtjaren heeft niemand haast. Mustafa Stitou schreef voor de tentoonstelling Tijd en Eeuwigheid op verzoek van het Bijbels Museum een nieuw gedicht.

Tussen de voordrachten van de drie auteurs is er live muziek van ud-speler Mehmet Polat te horen en vertelt beeldend kunstenaar Annita Smit over de papierkunst die zij voor de tentoonstelling maakte. Ook is de tentoonstelling die dag te bezichtigen. Carolien Croon, directeur van het Bijbels Museum, is gespreksleider. Na afloop van de literaire middag biedt de Haagse boekhandel Douwes i.s.m. de Schrijverscentrale in de Kloosterkerk een signeersessie met de betrokken auteurs.

De duo-tentoonstelling Tijd en Eeuwigheid draait om de directe relatie tussen de kunst en de kijker: ‘Het hoofd mag uit, het hart mag aan’. Alle driedimensionale papierkunstobjecten van Annita Smit zijn door het thema Tijd en Eeuwigheid geïnspireerd en gemaakt van ultradun Bijbelpapier – misdrukken en overdrukken – waar soms nog flarden teksten doorschemeren. Bezoekers ontvangen een – eveneens op dundrukpapier gedrukte – eenvoudige gratis publicatie met een nieuw essay van filosofe Joke Hermsen getiteld Dialogisch zijn: twee stemmen, twee tijden. Naast de objecten bevat de tentoonstelling nieuwe gedichten van Gershwin Bonevacia, Babs Gons, Marjolijn van Heemstra, Iduna Paalman en Mustafa Stitou. De dichters vertegenwoordigen samen een nieuwe generatie die lezers in het hart raakt met uit het leven gegrepen alledaagse onderwerpen die ‘dicht bij huis’ lijken te zijn. Hun nieuwe poëzie hangt in Tijd en Eeuwigheid tussen de papierkunstobjecten. De tentoonstelling is niet alledaags ingericht. Er zijn geen bijschriften, sturende titels of analyses. Alle werken samen dagen de bezoekers uit een verstilde ervaring (slow art) te beleven: mindfulness voor museumbezoekers.

Literaire middag Tijd en Eeuwigheid, zaterdag 11 september, aanvang 15.30 uur Kloosterkerk Den Haag, Lange Voorhout 2 Entree 15,- euro p/p. Reserveren in verband met covid19 verplicht: hier.

De tentoonstelling is te bezoeken t/m 19 september 2021, ook voorafgaand aan de literaire middag, in de Kloosterkerk en in Museum Escher in Het Paleis, beide aan het Lange Voorhout. Actuele openingstijden: zie www.bijbelsmuseum.nl

Tijd en Eeuwigheid is een productie van het Bijbels Museum dat reizende tentoonstellingen maakt met een link met de Bijbel, vaak verbreed naar andere stromingen of religies. De tentoonstelling is mede mogelijk gemaakt door Mondriaan Fonds, Doopsgezind Predikfonds, Iona Stichting, Vrijzinnige Fondsen, uitgeverij Royal Jongbloed en onze presentatiepartners.