In de eerste eeuwen van onze jaartelling bestond wat we nu “het christendom” noemen uit een waaier aan groepen. Toen in de vierde eeuw de christenen werd toegestaan hun geloof uit te oefenen en de christelijke kerk later zelfs de staatsgodsdienst werd, moest de kerk zich inhoudelijk en organisatorisch organiseren. In dat proces zijn diverse vormen van christendom overboord gevallen. In de lezing worden een aantal van die oude christelijke groepen onder de loep genomen, zoals de Ebionieten, de Nazoreeërs, de gnostiek, het montanisme en het manicheïsme. Wie denkt dat het christendom van vandaag veelkleurig is, zal verrast worden door de veelkleurigheid uit de begintijd.

Lezing door Prof. dr. Bert Jan Lietaert Peerbolte, lid van de Kloosterkerk en hoogleraar Nieuwe Testament en Vroeg Christendom aan de Vrije Universiteit Amsterdam.

Aanmelden bij het kerk.bureau@kloosterkerk.nl