Wie schikken toch elke zondag weer die mooie bloemenvazen en de bloemengroeten voor gemeenteleden? Dat zijn de acht leden van de Bloemencommissie: Annemarth van der Touw (coördinator), Gea de Groot, Noor van Gulpen, Atie den Haan, Mary van Lierop, Monica Meijering, Ellie Oosterink en Anneke Zorn. Drie leden komen hier aan het woord.

Annemarth: “Al ruim 40 jaar verzorgen vrijwilligsters de bloemen in onze kerk. Ze zijn heel trouw. We hebben net twee nieuwe leden verwelkomd maar de meesten helpen al jaren mee. Ik doe dit nu 36 jaar.

Het werk bestaat uit het opmaken van de (twee) boeketten op de Avondmaalstafel en op de ontvangsttafel in de Apostelkapel (en in normale tijden ook in de Wandelruimte). Verder verzorgen wij de bloemengroeten, die voor gemeenteleden bestemd zijn. Wij werken bij toerbeurt volgens een rooster op de vrijdagochtend in de kerk. De bloemengroeten krijgen van ons veel aandacht; het wordt erg op prijs gesteld om in tijden van ziekte of rouw ter ondersteuning bloemen van de kerk te ontvangen.

Bij het samenstellen van de boeketten wordt rekening gehouden met de kleuren van het kerkelijk jaar; in de adventsweken worden bijvoorbeeld witte boeketten gemaakt en in de lijdensweken zijn de boeketten sober en ingetogen.

De rust in de kerk en de muziek van de organist maken het bloemschikken tot een moment van reflectie. Het is dan ook altijd weer heerlijk om de bloemen te verzorgen. Met ons achten hopen we, elk op haar eigen wijze en met haar eigen smaak, u allen iedere zondag te verrassen!”

Atie: “Ik ben 84 jaar en al 55 jaar lid van de Kloosterkerk. Ik doe het werk voor de Bloemencommissie al heel lang, aanvankelijk met mijn man en later alleen, en ik hoop er nog even mee door te kunnen gaan. Ik heb ook andere werkzaamheden voor de Kloosterkerk verricht, zoals het typen van de liturgie (vroeger met stencils) en ander werk op de Administratie. Verder heb ik meegedaan aan het Open Huis. Nu zit ik nog in de Telcommissie.

Het groen is de basis van een boeket, daarna steek je de bloemen er in. Ik gebruik als het enigszins kan het groen uit mijn eigen grote tuin. Het bloemschikken is een heel werk, ik ben soms wel drie uur bezig. Je moet de vazen leeghalen en schoonmaken en de restanten, die nog gebruikt kunnen worden, sorteren. Het zijn grote boeketten, anderhalf maal de hoogte van de vaas. In deze tijd wordt er tijdens de livestream van dichtbij gefilmd en dan kun je blauwe en paarse bloemen gebruiken. In normale tijden, als het hele schip bezet is, zijn die kleuren niet goed te zien als je achterin zit. Ze vallen weg tegen het groen. Je moet bij het kiezen van de bloemen verder rekening houden met de kleuren in de antependia.

Ik vind het zelf fijn om veel wit te gebruiken. Mensen herkennen mij meestal wel aan het kleurgebruik in mijn boeketten!”

Monica: “Ik ben 30 jaar lid van de Kloosterkerk. Ik ben nog niet zo lang bij de Bloemencommissie. Ik heb uiteenlopende dingen gedaan in de kerk, variërend van de commissie voor Preek van de Leek tot het kerkkoor en de functie van contactpersoon. Ik woon sinds kort in Noordwijk met mijn vriend en ik ben daar lid geworden van de protestantse gemeente. Maar ik houd ook de verbondenheid met de Kloosterkerk graag in ere! Ik zie het als een voorrecht om de bloemen regelmatig te verzorgen.

Het is prettig dat er in de Bloemencommissie volgens een jaarrooster wordt gewerkt. Je ziet wanneer je bent ingedeeld en dan kun je anticiperen. Ik ben van tevoren er over aan het nadenken hoe ik het zal aanpakken. Je kunt in dit werk je eigen creativiteit kwijt en dat vind ik heel plezierig.

De bloemengroeten vind ik het belangrijkste onderdeel van het werk. Zij zijn een teken van verbondenheid met de gemeenteleden in goede en kwade tijden. Bloemen verstaan de kunst van het spreken zonder woorden! Ik maak deze boeketjes meestal een dag eerder zodat ik me op vrijdag kan concentreren op de grote boeketten.

Als kind was ik al met bloemen bezig, het hoort bij mij. Ik vind het geweldig om nu uit eigen tuin takken en groen te kunnen gebruiken. Het moet fris groen zijn, de kleur van de hoop met daartussen bloemen van het seizoen in sprekende kleuren. Ik wil deze week proberen oranje bloemen te gebruiken vanwege Koningsdag en de verbondenheid van de Kloosterkerk met het koningshuis.

Mijn grootste geluksmoment beleef ik wanneer ik het groen en de verse bloemen heb uitgespreid, de vazen schoongemaakt klaarstaan en het licht zo prachtig door de kerkramen naar binnen valt. Als het meezit, is Geerten van de Wetering dan aan het repeteren op het orgel. Met orgelmuziek op de achtergrond is er voor mij geen mooier moment denkbaar om de boeketten te schikken…”

Liesbeth de Beyl