De Kloosterkerk heeft onlangs op een bijzonder eigentijdse wijze de aandacht getrokken op de sociale media met een clip waarin enthousiaste roeiers van allure optreden. En dat in een modeshow. Maarten Lanooy, student communicatie en multimediadesign in Utrecht en de PR-man in het bestuur van de Varsity, liet zijn oog vallen op de Kloosterkerk als locatie om de nieuwe kledinglijn van deze bekende jaarlijkse roeiwedstrijd te presenteren. Maarten vertelt over deze onverwachte actie in de Kloosterkerk.

Kloosterkerk in de teaser
Jaarlijks is een van de grootste roeievenementen in de studentenwereld de Varsity. De Varsity Commissie verkoopt dan ook altijd kleding voor het evenement. Maarten Lanooy: “Normaal gesproken zouden we in de aanloop naar het evenement langs verschillende roeiverenigingen in Nederland gaan om daar op verkoopavonden de kleding aan te bieden. Door corona konden deze avonden niet plaatsvinden. Als alternatief hebben wij toen besloten om de videoclip als ’teaser’ wat groter aan te pakken.”

Een schitterende natuurlijk lichtinval
Maarten Lanooy dacht meteen aan deze locatie toen hij een promotieclip wilde maken. De Kloosterkerk heeft namelijk een schitterende natuurlijke lichtinval. Tijdens een brainstormsessie is vervolgens gekeken wat de Varsity nu voor roeiers betekent. “Vorig jaar is het evenement twee weken van tevoren geannuleerd en dit jaar willen wij kosten wat kost (natuurlijk wel binnen de regels) het evenement door laten gaan. De Varsity is namelijk ‘heilig’ voor (studenten)roeiers.”

Kerk geen conservatief bolwerk meer
Gezien het thema van dit jaar ‘De Varsity is heilig’ vonden de studenten de kerk heel geschikt. In de clip komt ook het kruis prominent in beeld. “Daar zat niet direct een boodschap achter”, zegt Maarten.  “Het kruis verwijst naar het thema ‘heilig’ en de jongens, die de video hebben gefilmd, vonden het kruis esthetisch mooi.”  Maarten kent de ruimte goed. Zijn vader is hier immers dominee. Hij is er zelf regelmatig geweest bij diensten en concerten. De muziek voor de clip is techno tot rave. Dat is toch een heel ander genre dan wat te horen is tijdens de concerten, die in de kerk georganiseerd worden. “Maar”, zegt de student, “het is muziek waarin ook klassieke elementen terugkomen. Zo hoor je op de achtergrond een melodie gespeeld op een viool. We waren niet van plan om een nieuwe trend neer te zetten, maar ik hoop hier wel mee te laten zien dat de Kloosterkerk (en ik denk ook veel andere kerken in Nederland) openstaat voor dit soort initiatieven. Vaak wordt de kerk nog als een conservatief bolwerk gezien, wat het naar mijn idee in de meeste gevallen totaal niet meer is.”

“De hemel op aarde”
Leden van de vereniging traden op als modellen in de clip. Ze dragen hierin de kleding met het wapen van de Varsity, een mythische dolfijn. Al met al is het een iconografisch sterke presentatie met mooi filmwerk. De clip heeft succes. Hij kreeg al zevenduizend bezoekers en de verkoop loopt goed. Maarten Lanooy kan trots zijn prestatie. Zijn ambities gaan echter verder. Op de vraag waar hij ook wel graag een clip zou willen opnemen, antwoordt hij: “In Versailles; dat schitterende classicistische gebouw is bedoeld als ‘de hemel op aarde’ tenslotte.”

En wie zou je ook graag gefilmd zien worden in de Kloosterkerk, Maarten? “Het eerste wat in mij opkomt, is het Nederlands Danstheater. Ik denk dat de mooie lichtinval en de grote open ruimte zeer geschikt zijn voor klassiek ballet of moderne dans.”