Geerten van de Wetering is het meest bekend vanwege zijn orgelbegeleiding van de gemeentezang tijdens de zondagse kerkdienst. Sinds hij in 2018 het prestigieuze  ‘Internationaal Improvisatieconcours Haarlem’ won, profileert Geerten zich ook steeds meer met eigen improvisaties.

“Improviseren tijdens een dienst doe ik heel graag, binnen de liturgie heeft dat een heel duidelijke functie. Naast improviseren rond de liederen, kunnen dat ook improvisaties rond de lezingen of na de preek zijn. Ik improviseer dan op kernwoorden of -thema’s uit de lezing. Laatst werd bijvoorbeeld het verhaal van Jona gelezen. Dergelijke beeldende verhalen met grote emoties van boosheid, verwachting of hoop werken inspirerend voor een improvisatie.

Het mooie aan improviseren vind ik het tijdelijke karakter ervan: het ontstaat op het moment, niet direct bedoeld voor de eeuwigheid, en heeft ook vooral op dat moment zijn waarde. Zodra je muziek vooraf helemaal gaat uitdenken en opschrijven, wordt het een compositie. Ook dat doe ik steeds meer overigens. Het creatieve proces is bij improviseren en componeren wel ongeveer hetzelfde. Je kunt het vergelijken met een speech van papier respectievelijk uit het hoofd: beide zijn voorbereid, maar het resultaat is verschillend.

Mijn composities vormen nu nog een overzichtelijk oeuvre. Ik componeerde ‘Three songs’ voor sopraan en orgel. Dat werk is intussen ook elders uitgevoerd. Dat beschouw ik eigenlijk als de kroon op het werk; het is het teken dat mijn collega-muzikanten het ook de moeite waard vinden! Ter gelegenheid van het 100-jarig bestaan van de gemeente van de Kloosterkerk componeerde ik verder een ‘Magnificat’ voor viool, countertenor en orgel. Dit heb ik onlangs in Haarlem opnieuw mogen uitvoeren. Vorig jaar kreeg ik van een gemeentelid de opdracht een compositie te maken, bedoeld voor de uitvaart van haar ouders. Haar vraag was Psalm 23 als uitgangspunt te nemen, het lied dat bij haar ouders thuis vroeger werd gezongen en dat zijzelf later weer met haar kinderen heeft gezongen. Zij had een voorkeur voor mannenstemmen. Ik ga dan hiermee aan de slag.”

Geerten wil graag de veelzijdigheid van het instrument orgel laten zien – of liever: horen – aan een breed publiek. Hij is gestart een nieuwe programmering rond het orgel onder de naam Podium21. Het eerste concert was op woensdagmiddag 20 oktober j.l., een kinderconcert waarin Carnaval des Animaux (Saint-Saëns) werd uitgevoerd i.s.m. leden van het Residentie Orkest en verteller Max Douw. Het tweede concert ‘Dromen met Messiaen’ moest helaas vanwege de lockdown worden afgelast.

“Deze programma’s vind ik heerlijk om te doen: avontuurlijke uitvoeringen in combinatie met andere disciplines, zoals dans, theater, kleurenanimaties, film, orkest”.

Meer weten over deze veelzijdige musicus www.geertenvandewetering.nl

Voor de Stichting Kunstcentrum Kloosterkerk verzorgt Geerten de programmering van de pauzeconcerten op de eerste en derde woensdag van de maand. Deze concerten duren een half uur en zijn gratis toegankelijk. In de programmering is veel ruimte voor jonge musici.

Tekst Emilie Schreuder- fotografie Gerhard van Roon