Met de vierde editie van het jaarlijkse Allerzielenconcert voorzien de Kloosterkerk en het Residentie Kamerkoor op 29 oktober wederom in een grote behoefte: Stilstaan bij de geliefden en vrienden die ons het afgelopen jaar ontvallen zijn. In het concert van dit jaar klinken vanuit het thema “From the Deep” verstilde werken van Bach, Lemereis, Mendelssohn Bartholdy en Manneke, gezongen door het Residentie Kamerkoor en gedirigeerd door Jos Vermunt. Ds. Rienk Lanooy omlijst het concert op de hem kenmerkend  aansprekende wijze met toepasselijke teksten. Met deze vierde editie weten de Kloosterkerk en het Residentie Kamerkoor deze jonge Haagse traditie te bestendigen.

Allerzielen

Allerzielen is een gedenkdag uit de Rooms-Katholieke traditie waarvan de oorsprong teruggaat tot in de 10de eeuw. Met Allerzielen worden de overledenen herdacht en een requiemmis opgedragen. Nabestaanden plaatsen bloemen op het graf. De Kloosterkerk geeft een nieuwe dimensie aan dit herdenkingsritueel dat in een grote behoefte voorziet. Dirigent Jos Vermunt: “We noemen de namen van onze dierbaren, we steken de kaarsen aan en we zingen. Het zijn eeuwenoude rituelen, voor iedereen herkenbaar. En dan wordt troost voelbaar ‘From the Deep’.”

Allerzielen in de Kloosterkerk

In de Kloosterkerk worden in de jaarlijkse dienst op de zondag die het dichtst bij 1 en 2 november ligt, de overledenen van het afgelopen jaar herdacht en hun namen genoemd. Dat mooie, verstilde ritueel staat open voor iedereen: concertbezoekers wordt de gelegenheid geboden om namen van hun dierbaren te laten noemen en de troost van woord en muziek te ondergaan. ds. Rienk Lanooy, voorganger in de Kloosterkerk, die het uitspreken van toepasselijke teksten en gedichten voor zijn rekening neemt, vertelt: “Niet iedereen denkt bij de woorden ‘De profundis’ (‘From the Deep/Uit de diepten’) aan een bijbeltekst. Het zijn woorden uit de eeuwenoude traditie die hun vleugels hebben uitgeslagen en een veel wijdere betekenis hebben gekregen. ‘De profundis’ staat voor die oermenselijke ervaring van de diepte waarin je soms lijkt te verdwijnen als er niets meer te hopen valt, als de grond onder je voeten wegzakt. Hoe dan verder? Er is geen standaardantwoord op deze vraag, maar er is wel muziek, poëzie, gemeenschap, die kunnen zijn als bakens in zee. Ze geven misschien geeneens richting aan, maar wel houvast voor even, voedsel voor de ziel onderweg naar betere tijden, voorbij ‘de diepten’. Samen met prachtige muziek, gevulde stilte en het samenzijn met zoveel andere mensen geeft dit concert een gevoel van intense verbondenheid.”

Programma 29 oktober 16.00-17.30 uur:

Johann Sebastian Bach   –     Aus der Tiefen rufe ich, Herr, zu dir (BWV 131)

Anne-Maartje Lemereis   –  Spiegelcantate ‘From the Deep’

Felix Mendelssohn Bartholdy  –  ‘Aus tiefer Not schrei ich zu dir’  uit Lieder mit Worten, bewerkt door Bernd Stegmann

Daan Manneke   – ‘De Profundis’

Uitvoerenden: