Het Escherjaar inspireerde Geerten van de Wetering, Aus Greidanus, David Schoch en Jeroen Alexander Meijer, alle vier regionale en nationale grootheden op hun vakgebied tot een onverwachte gelegenheidssamenwerking in september 2023. Vanwege het grote succes gaan zijn op 9 en 10 februari in de reprise vanaf 20.15 in de Haagse Kloosterkerk.  In dit bijzondere, onverwachte cross-overconcert komen het leven en werk van Escher en Bach bij elkaar in muziek, lichtkunst en theater. Greidanus zorgt voor de theatrale bijdrage over Maurits Escher, Schoch en Meijer voor de lichtkunst en Van de Wetering voor de klanken van Bach op het Marcussenorgel van de Kloosterkerk. Sopraan Elma Dekker zingt een aria van Bach.

Mystieke ervaring

Het is dit jaar 125 jaar geleden dat de grafische kunstenaar Maurits Escher geboren werd. Escher, beroemd vanwege zijn grafische kunst, had een grote liefde voor muziek, in het bijzonder de muziek van Johann Sebastian Bach. Van de Wetering vertelt: “Ik ontdekte dat Escher als 22-jarige jongen in Haarlem een emotionele, bijna mystieke ervaring met het orgel had. Hij beschrijft dat hij volledig verpletterd werd door de klank van het orgel, en liggend met zijn rug op de stenen kerkvloer van de Bavo in Haarlem zag hij de hele kerk voor zich bewegen en het orgel op zich afkomen. Ook schrijft Escher vaak over Bach, bijvoorbeeld dat hij naar muziek van Bach luisterde tijdens het werken aan zijn tekeningen. Voor mij een mooie aanleiding om me nader te verdiepen in de relatie tussen Escher, Bach en het orgel. Zo ontstond het idee om muziek, theater en lichtkunst te gaan combineren. Ik ben heel blij dat Aus Greidanus, Jeroen Meijer en David Schoch meteen enthousiast waren. Juist vanwege de relatie tussen beeld en muziek, leek het me mooi om met nieuwe kunstwerken, lichtkunst in dit geval, die relatie beeldend te maken.”.

Reprise

“Ik ben heel blij dat de première zo’n succes was met een uitverkochte Kloosterkerk en dat we het nu nog een keer kunnen uitvoeren als uitloper van het Escherjaar”, vertelt Van de Wetering.  “Het mooie aan deze tweede uitvoering is dat het plaatsvindt tijdens lichtfestival The Hague Highlights, dat plaatsvindt rond museum Escher in het Paleis, om de hoek bij de Kloosterkerk. Dat valt mooi samen nu. We hadden allemaal het gevoel dat Escher en Bach op een heel natuurlijke én unieke manier bij elkaar kwamen in dit programma. Ook het publiek was heel enthousiast, dus ik zie uit naar weer zo’n mooie avond op 10 februari. Om Escher nog eens te citeren: “Soms, als de organist Bach speelt, dan valt alles weg, dan zijn er geen mensen meer, geen kerk, dan is er niets dan klank”.

Op de schouders van grootheden

Escher en Bach, twee enorme grootheden, hebben na hun dood een renaissance doorgemaakt die tot op de dag van vandaag voortduurt. Greidanus raakte daardoor bijzonder geïnspireerd: “Zij zijn elk op hun eigen terrein uniek en onovertroffen. Beiden workaholic. Beiden wereldberoemd. Bach, volgens velen de meest invloedrijke componist aller tijden en Escher een van de meest gereproduceerde kunstenaars ter wereld. In de Kloosterkerk aan het Voorhout op loopafstand van het Eschermuseum leg ik op 10 februari verbanden en sla ik bruggen tussen de muziek van Bach en het grafische werk van Escher. Het is inspirerend om op de schouders van deze grootheden te gaan staan. Wat zouden ze elkaar te zeggen hebben? Zouden ze zichzelf herkennen in het werk van de ander? Escher vaak luisterend naar Bach in zijn atelier en Bach zou zeker geïnspireerd zijn door de paradoxen, de illusies en dubbelzinnigheden in het werk van Escher”.

Spannende lichtkunst

Tijdens de muzikale uitvoering worden originele lichtkunstwerken getoond, die zijn geïnspireerd op het werk van Escher en speciaal zijn gecreëerd voor deze voorstelling door het kunstenaarsduo Schoch en Meijer. Deze kunstwerken nemen het publiek mee op een reis door herhaling, perspectief en schaduw, net zoals te zien is in het oeuvre van Escher. De voortdurende evolutie die kenmerkend is voor de muziek van Bach, vindt eveneens weerklank in de variaties van licht die door de kloosterkerk zijn verspreid.

Kaartverkoop en meer info via: www.podium21.nl

Kaartjes kunnen gekocht worden via www.podium21.nl. Podium21 is een nieuw initiatief dat najaar 2021 van start is gegaan. Het staat voor een eigentijdse, avontuurlijke en gevarieerde programmering rondom het orgel voor een breed publiek. Op vertoon van uw concertticket krijgt u bovendien €5 korting op een bezoek aan museum Escher in het Paleis van 3 t/m 18 februari. Voorafgaand aan het concert is er rond museum Escher in het Paleis nog meer lichtkunst te bewonderen in het kader van lichtfestival The Hague Highlights.