Op 22 april is Edy Korthals Altes, gewaardeerd lid van de Kloosterkerk, door burgemeester Jan van Zanen namens de organisatie Vredesmissies zonder wapens in samenwerking met vele andere vredesorganisaties, in Den Haag gehuldigd als Vredesheld 2021. De Kloosterkerk feliciteert Edy van harte met deze bijzondere en eervolle titel.

Jan van Zanen sprak voorafgaand aan de huldiging: “Zelf hebt u op gegeven moment gezegd: het roer moet om. U realiseerde zich in wat voor waanzinnige wedloop de mensheid terecht was gekomen. U trad in de voetsporen van voorvechters voor vrede uit het verleden, wier namen nauw verbonden zijn met Den Haag, de internationale stad van vrede en recht. Andrew Carnegie, die ons het Vredespaleis schonk. Bertha von Suttner, beroemd om haar roman ‘Die Waffen nieder’. Tobias Asser, de eerste en tot nu toe enige Nederlander die de Nobelprijs voor de vrede mocht ontvangen. Ja, oorlog is mensenwerk. Maar vrede ook”.

Jarenlang werkte Edy Korthals Altes als diplomaat, later als Plaatsvervangend Permanent Vertegenwoordiger bij de Europese Gemeenschappen. In de jaren 70 en 80 was hij de Nederlandse ambassadeur in onder meer Polen en Spanje. De Koude Oorlog was in volle gang. Edy Korthals Altes ging erin mee. Tot alles anders werd. Na een droom, zelf noemt hij het een ‘bevrijding’ in een interview in Trouw, realiseert Korthals Altes zich de waanzin van de wapenwedloop. Het valt niet te rijmen met zijn geloof en geweten. Na een groot artikel in Trouw in 1985 waarin hij zich publiekelijk tegen de wapenwedloop keert die gaande is, neemt hij ontslag. En begint een nieuw leven waarin hij zich inzet voor vrede en veiligheid.

Korthals Altes was in de jaren daarna onder andere co-president van de World Council Religions for Peace (WCRP) en schreef verschillende boeken, waaronder het autobiografische ‘Van Havik tot Vredesduif’, dat in 2017 verscheen. Zijn grootste zorg, ook nu nog, is het voorkomen van de vernietiging van de mensheid en de planeet. Hij maakt zich grote zorgen over de hernieuwde kernwapenwedloop.

In plaats van ons te richten op de preventie van oorlog en het aanpakken van de oorzaken van conflict – zoals hij graag zou zien – lijkt het oude denken ‘je wapenen voor oorlog, om vrede te bereiken’, nog steeds springlevend te zijn. Kortom: tijd om anders over veiligheid na te gaan denken. Het verhaal van Korthals Altes, intussen 97 jaar, is ook anno 2021 relevant. Dat verhaal verdient het om verteld te blijven worden. Daarom heeft Jan van Zanen namens de coalitie Vredesmissies zonder Wapens – in samenwerking met vele andere vredesorganisaties – Edy Korthals Altes als vredesheld 2021 gehuldigd.