De International Day of Climate Action van de VN is op zondagmiddag 22 oktober vanaf 14.30u voor de Kloosterkerk reden om stil te staan bij het thema duurzaamheid en onze rol daarin als kerk. Op deze middag houdt professor Andy van den Dobbelsteen een interessante lezing over duurzaamheid en historische gebouwen, houden we een klimaatvesper met mooie muziek en gaan we ook praktisch met elkaar aan de slag in de Kloosterkerk.

Programma:

• Het praktische onderdeel start vanaf 14.45 uur. Tijdens dit onderdeel nemen we praktische maatregelen voor een duurzamer Kloosterkerk.
  • De lezing van professor Andy van den Dobbelsteen vanaf 16.00 uur. Van den Dobbelsteen is hoogleraar Klimaatontwerp & Duurzaamheid aan de TU Delft en veelgevraagd expert op het gebied van duurzaam bouwen.
  • De klimaatvesper vanaf 17.00 uur met ds Rienk Lanooy (liturg), Geerten van de Wetering (organist), Kaspar Kröner (countertenor) en Beate Loonstra (harp).

Praktisch onderdeel
Eerst steken we onze handen uit de mouwen door praktische maatregelen te nemen voor een duurzamer Kloosterkerk. We gaan in kleine teams uiteengaan om in alle ruimtes radiatorfolie te plaatsen: eenvoudig maar effectief!

Lezing Andy van den Dobbelsteen Ook via de livestream te beluisteren
Andy van den Dobbelsteen spreekt over de vraag hoe Den Haag, dat veel oude gebieden heeft, meer kan doen aan duurzaamheid. Andy heeft in zijn lange carrière bij de TU Delft veel onderzoeksprojecten geleid en uitgevoerd op het gebied van duurzaam bouwen, duurzame energiesystemen, maar ook klimaatadaptatie. Daarnaast nam hij deel aan verschillende commissies en jury’s en heeft veel gepubliceerd en gepresenteerd binnen en buiten de universitaire wereld, op zowel nationaal als internationaal niveau. Momenteel is Andy ook bezig om de hele TU Delft CO2-neutraal, circulair, aangepast aan het nieuwe klimaat en natuurinclusief te maken als coördinator duurzaamheid van die universiteit.

Klimaatvesper
In de klimaatvesper staat ds Rienk Lanooy stil bij wat de christelijke traditie ons te zeggen heeft over duurzaamheid. Ook klinkt er een breed palet aan muziek en zang over de schepping. Van Gregoriaans en Franciscus van Assisi tot Arvo Pärt en improvisatie.

14.45-15.45 Praktisch onderdeel

15.45-16.00 Pauze

16.00-17.00 Lezing Andy van den Dobbelsteen – Ook via de livestream te beluisteren

17.00 Klimaatvesper (liturgie)

Welkom!
Iedereen is welkom om de gehele middag of één van de delen van de Duurzaamheidszondag bij te wonen. Als u wilt meedoen met het praktische gedeelte van de middag, graag daarvoor aanmelden via het kerkelijk bureau in verband met de indeling van de teams: kerk.bureau@kloosterkerk.nl. De toegang is gratis. Een crèche voor de kinderen is aanwezig.