Dicht bij het onuitsprekelijke

Martien Brinkman

Aansluitend op de digitale Gedichtenkrans, die vanuit de Kloosterkerk is gestart, in deze Nieuwsbrief vanuit de bibliotheek aandacht voor poëzie over het onzegbare. Onder deze titel sprak Martien Brinkman op zondag 19 januari aan de hand van zijn boek “Dicht bij het onuitsprekelijke. Veertien dichters over het onzegbare” (2018) over gedichten van een aantal van hen: Eva Gerlach (1948), Hanny Michaelis (1922-2007), Rutger Kopland (1934-2010) en Joost Zwagerman (1963-2015). In zijn boek leest de auteur gedichten van veertien bekende Nederlandse dichters en laat zien hoe breed het palet aan associaties is dat door het onuitsprekelijke wordt opgeroepen. Ze dichten over ervaringen en gevoelens, die voortkomen uit verlangen of gemis en vallen terug op uiteenlopende woorden: licht, leegte, systeem, stilte. Een kortstondige eenheidservaring op het onuitsprekelijke waarvoor hij of zij toch woorden wil vinden.

Martien Brinkman is emeritus-hoogleraar oecumenische/interculturele theologie aan de Vrije Universiteit te Amsterdam.

De bibliotheekcommissie

Lenen van boeken in de kerk is op dit moment helaas niet mogelijk. Het besproken boek is ook opgenomen in de collectie van de Bibliotheek Den Haag. Deze bibliotheek is helaas ook gesloten, maar u kunt het boek wel lenen als e-book via de online-bibliotheek: (https://www.bibliotheekdenhaag.nl/collectie/collectie/actueel/online-aanbod-voor-volwassenen.html).
Handig om te weten: voor een klein bedrag heeft u al een kennismakingsabonnement op deze bibliotheek met inmiddels een ruim aanbod van titels.

Catalogus bibliotheek Kloosterkerk

U kunt de catalogus van de bibliotheek van de Kloosterkerk raadplegen op de website van de Kloosterkerk: Kloosterkerk. Er wordt gewerkt aan het actualiseren van deze catalogus. Zodra er weer kerkdiensten mogelijk zijn, kunt u ’s zondags weer met uw vragen terecht bij de bibliotheektafel in de wandelruimte.