Dit seizoen staat steeds een instrument centraal: de rol van het continuo.

De workshop begint met het luisteren naar een deel van de repetitie met koor, orkest en solisten onder leiding van Jos Vermunt, waarna een lezing volgt door een gerenommeerd musicus of Bach-kenner. In februari is het woord aan Jörn Boysen.

“Der General Bass ist das vollkommste Fundament der Music […]”.

Deze woorden worden toegeschreven aan Johann Sebastian Bach. Tijdgenoten als Mizler en Daube beschreven Bachs begeleidingsspel als volstemmig en uitgebreid, zodat “men denkt dat het een concerto is, en dat de melodie die hij met de rechterhand maakt al eerder zo is getoonzet”.

Veel meer informatie over Bachs uitvoering van de basso continuo uit eigen kring is er niet. Daarom is het zeker de moeite waard om te kijken naar andere bronnen die ons inzicht geven in de gewoonten van de tijd waarin de muzikantenfamilie Bach verkeerde.

Bach schreef in 1725 de koraalcantate ‘Erhalt uns, Herr, bei deinem Wort’ (BWV 126), waarin het continuo een belangrijke rol speelt. Aan de hand van verschillende bronnen uit die tijd neemt Jörn Boysen ons mee in de omstandigheden van een cantate-uitvoering en de praktische gang van zaken in een Duitse Lutherse kerk.

24 februari 2024 – Jörn Boysen – 16.00 -18.30 uur – het continuo

Toegangsprijs inclusief consumpties € 12,50

Vooraf reserveren is gewenst. Dit kan via www.bachensembles.nl/educatie

Kloosterkerk, Lange Voorhout 4 (ingang kosterij), Den Haag

Let op: deze middag vindt in de (nabije) omgeving van het Lange Voorhout ook een herdenkings- en solidariteitstocht plaats voor Oekraïne. Dit kan de bereikbaarheid van de Kloosterkerk beïnvloeden!