Andreas vertelt…

Kom binnen, ga zitten. Zo leuk, een interview voor De Klooster…en voor de jeugdpagina’s nog wel! Vertel eens, wat doen jullie daar in de Kloosterkerk allemaal voor spannende dingen? Oeps, sorry hoor, ik vergat dat jullie juist mijn verhaal willen horen. Ik ben ook altijd zo nieuwsgierig. En ik houd van mensen. Kopje thee?

Nou, het begon allemaal met Johannes de Doper. Of nee, het begon natuurlijk als kind al, altijd op zoek naar avontuur met mijn broer Petrus. Maar goed, Johannes. Hij kwam rechtstreeks uit de woestijn en liet mensen kopje onder gaan in de rivier. Een nieuw begin, zei hij. Een nieuw leven. Ik was gek op die woeste man met zijn gekke kleren. Heerlijk, iemand die helemaal anders durft te zijn.

Dat was nog maar een voorproefje. Op een dag liep Jezus langs. Meteen wist ik: ik moet achter hem aan. Dit kan ik nergens anders vinden – niet hier in het dorp, niet in mijn beroep als visser, niet bij mijn familie. Een soort kruising tussen avontuur en thuiskomen.

We waren met een heel clubje. We wisten nooit waar we terecht zouden komen en bij wie. Er kwamen drommen mensen op ons af, want Jezus kon prachtige verhalen vertellen en mensen knapten altijd op als ze bij hem waren.

Op een dag was het net alsof we aan het strand van Scheveningen zaten op een zonnige zomerdag. Duizenden mensen! En ze hadden allemaal honger. Waar anderen problemen zien, zie ik gelukkig altijd oplossingen. “Hier, een paar broden en wat vis,” zei ik, “dat is toch altijd nog beter dan niks?” En ja hoor, als je maar eventjes een zetje geeft, gaat de bal vanzelf rollen. Die dag is er niemand hongerig naar huis gegaan.

Ik werd apostel: uitzendkracht. Net zo’n verhalenverteller als Jezus. Ik wilde mensen nieuwsgierig maken. “Het kan beter in deze wereld,” zei ik, “durf eens verder te kijken dan je neus lang is!”

In het raam van de Apostelkapel in de Kloosterkerk kun je me zien, met een kruis in de vorm van een X. Tot op het laatst nog eigenzinnig, dat past bij mij. Altijd jezelf blijven. Altijd kijken of het ook anders kan. Dat heb ik van Jezus geleerd.

Jeugdwerk

Elk kind is welkom in de Kloosterkerk. Crèche, minikerkdienst, kinderdiensten, Godly Play, jeugdkapel, kerkkamp, noem maar op – er is voor elk wat wils. In de aanloop naar Kerst staan er straks een heleboel leuke dingen op het programma: een KerstChallenge, een adventsproject rond het thema ‘licht’ en een kinderkerstfeest waarin je een Christingle kunt maken. Benieuwd? Houd de website in de gaten!