• Dit evenement is voorbij.
Evenementenreeks Evenementenreeks: Søren Kierkegaard en de liefde

Søren Kierkegaard en de liefde

maart 26 | 20:00 - 22:00

In de bijbel worden het leven en lijden van Jezus gezien als de ultieme vorm van liefde. ‘Alles verdraagt ze’, zegt Paulus in zijn loflied op de liefde in 1 Korintiërs 13. Op weg naar Pasen lezen we in de kerkdiensten op zondag een aantal van zijn omschrijvingen over de liefde. Het lijkt alsof Paulus er niet op uitgekeken raakt.

De Deense filosoof Søren Kierkegaard diepte het thema van de liefde eveneens uit. Hij zet niet primair in bij het passionele, maar eerder bij het gebod van de naastenliefde. Dat maakt het spannend, want daarmee komt het sociale en intermenselijke opeens naar voren bij deze denker, die bekend staat om zijn nadruk op de ‘enkeling’ en de individuele existentie. Gedurende twee avonden willen wij deze filosoof iets beter leren begrijpen. Prof. Pieter Vos (https://www.pthu.nl/Over-PThU/Organisatie/Medewerkers/p.h.vos/) leidt zijn denken in op 19 maart en op 26 maart bespreken we een van de teksten van Kierkegaard. Beide avonden beginnen om 20.00 uur. Aanmelding: schneider@kloosterkerk.nl.

Welkom!!

Datum: