Laden Evenementen

« Alle Evenementen

Bach Binnenstebuiten

maart 23 | 13:00 - 15:30

Johann Sebastian Bach, zijn cantates en zijn instrumentenkeuze

Bach is voor veel mensen het begin en het einde van de muziek. Wat maakt dat zijn vocale en instrumentale werken ons nog steeds zo aangrijpen? De Stichting Cantatediensten Kloosterkerk biedt u opnieuw de gelegenheid om enkele workshops bij te wonen. Deze geven u de bagage om de cantates van Bach met meer begrip te kunnen beluisteren.

Dit seizoen staat steeds een instrument centraal. Barokspecialisten die zowel uitvoerend musicus als onderzoeker en docent zijn, nemen ons mee in de keuzes van de componist Bach: waarom, wanneer welk instrument bij welke zangstem of bij welke vorm (aria, recitatief, koraal). En met welke beperkingen of uitdagingen kreeg Bach te maken?

De workshop begint met het luisteren naar een deel van de repetitie met koor, orkest en solisten onder leiding van Jos Vermunt, waarna een lezing volgt door een gerenommeerd musicus of Bach-kenner.

23 maart 2024 – Inês d’Avena  – 13.00 – 15.30 uur

Tussen hemel en aarde?

In de jaren 1708 – 1717 waren Weimar en de historische kapel van het kasteel van Weimar, ofwel de Himmelsburg, de belangrijkste werkterreinen van Bach. Helaas werd de Himmelsburg in 1774 door brand verwoest, zodat we deze onconventionele kerkruimte met zijn hoge orgelgalerij niet meer kunnen bewonderen.

De cantate ‘Himmelskönig, sei willkommen’ (BWV 182) werd op 25 maart 1714 voor het eerst uitgevoerd. Het was de eerste cantate die Bach schreef nadat hij zijn benoeming had ontvangen als concertmeester aan het hof van Weimar, met de verplichting om maandelijks een nieuwe cantate te schrijven.
Inês gaat onder ander in op de vraag hoe de fysieke eigenschappen van de Himmelsburg invloed hebben gehad op de ‘Himmelskönig’. Want het instrumentale ensemble heeft, omdat het moet passen op het bescheiden koorbalkon van de Himmelsburg, slechts kamermuzikale proporties: naast een solistisch bezette blokfluit en viool treffen we er alleen nog de ‘ouderwetse’ gesplitste altviolen aan.

 

Inês d’Avena

De in 1983 in Rio de Janeiro geboren blokfluitiste Inês d’Avena is gespecialiseerd in het onderzoek naar en de uitvoering van Napolitaanse barokmuziek. Ze werkt gepassioneerd aan de revival van vergeten Italiaanse barokblokfluiten, geeft opdrachten voor kopieën en brengt de instrumenten in première tijdens concerten en opnames.

Inês treedt regelmatig op als soliste en in kamer- en orkestbezettingen in heel Europa, Azië, Peru en haar geboorteland Brazilië, met ensembles als het Amsterdam Baroque Orchestra en Concerto Köln.

Inês behaalde een PhD in Muziek aan de Universiteit Leiden en bachelor-, master- en docentendiploma’s aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Sinds 2012 is Inês als docent en onderzoeksbegeleider voor het Masterprogramma verbonden aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag.

 

 

Toegangsprijs inclusief consumpties € 12,50

 

Vooraf reserveren is gewenst. Dit kan via www.bachensembles.nl/educatie

 

Kloosterkerk, Lange Voorhout 4 (ingang kosterij), Den Haag

Gegevens

Datum:
maart 23
Tijd:
13:00 - 15:30
Evenement Categorieën:
,