Deze dienst is via YouTube te bekijken en HIER (na) te beluisteren via Kerkomroep.nl.

ZONDAG  20 SEPTEMBER 2020
-16e zondag na Pinksteren –
100 jaar Kloosterkerkgemeente
Voorganger: ds. Rienk Lanooy
Ouderling: Astrid Poot
Organist: Geerten van de Wetering
Kloosterkerk–ensemble o.l.v. Geerten van de Wetering

De eerste voorzichtige stapjes in de richting van het samen zingen zijn gezet. Nog steeds worden de liederen alleen gezongen door het ensemble, maar als gemeente wordt u uitgenodigd om in te stemmen met de vaste gezongen onderdelen van de liturgie.

Bij de diensten:

Op 19 september 1919 wordt de eerste steen gelegd van de Duinoordkerk, op de plek waar nu het World Forum staat. De gemeente zal dat huis bewonen tot het in 1942 op last van de bezetter wordt afgebroken. Dan verhuist ze naar de Kloosterkerk om er voorgoed te blijven. Het afgelopen jaar hebben we stil gestaan bij ons honderdjarig bestaan. Althans, dat was de bedoeling. Covid-19 gooide roet in het eten, ook voor dit weekeinde waarin we met elkaar graag een groots festival hadden gevierd. Spijtig, niet in het minst voor de jubileumcommissie. Het geraamte van dat festivalweekeinde bestond uit een aantal getijdendiensten, diensten zoals de kloosters die vieren en die structuur geven aan de dag. Van dit geraamte zijn drie diensten overgebleven die we dit weekeinde vieren: zaterdag en zondag een vesper met de nadruk op het verleden (zaterdag) en op de toekomst (zondag) en op zondagmorgen is er de hoofddienst. De diensten zijn enigszins gevormd naar de trits ‘Geloof, hoop en liefde’. Op zondagmorgen vervolgen we – zo gaat dat bij de getijden – ook de doorgaande lezing uit de Oerverhalen, het tweede scheppingsverhaal uit Genesis 2.

Bij de kinderdiensten:
In de eerste weken na de zomervakantie beginnen we een serie ‘girlpower’ verhalen. De Bijbel staat vol met stoere en spannende verhalen waar mannen een hoofdrol hebben, maar er zijn ook vrouwen en meisjes in de Bijbel die daar zeker niet voor onderdoen. Vandaag voor de jongsten het Godly Play verhaal over Ester. Ester wordt een heuse koningin in een vreemd land. In dat vreemde land is het niet altijd veilig voor het volk van Ester. Op haar eigen sterke manier zorgt ze ervoor dat het volk in dit vreemde land geen gevaar meer loopt. Deze week deel 1 van dit verhaal, volgende week deel 2, kom je dan weer?

De oudste kinderen lezen samen het hele verhaal van Ester. Stel je eens voor dat je in de schoenen van Ester had gestaan: heb je genoeg lef om dat te doen wat zij heeft gedaan voor haar familie en haar volk. Ja of nee: jij kiest!