Deze dienst is via YouTube te bekijken en HIER (na) te beluisteren via Kerkomroep.nl.

ZONDAG 18 OKTOBER 2020
– 20e zondag na Pinksteren –
Voorganger: ds. Rienk Lanooy
Ouderling: Gilbert Laurens
Organist: Jan Pieter Lanooy
Zondagskind: Timo
Kloosterkerk–ensemble o.l.v. Daniël Rouwkema

Bij de dienst:
Vandaag staan voor het laatst de eerste hoofdstukken van Genesis, het boek van de oerverhalen, centraal. Oeroude verhalen waarin de meest fundamentele vraagstukken
van ons mens-zijn aan bod komen. Wie heeft in onze werkelijkheid de regie in handen? Wat betekent het om je een schepsel te weten? Hoe verhouden wij mensen ons tot elkaar en tot de wereld om ons heen? Over die laatste vraag gaat het in het laatste oerverhaal, dat van de bouw van de stad en toren in Babel. Na het voorgoed begonnen begin van na de zondvloed vult de aarde zich langzaam maar zeker met de mens, althans, dat is de bedoeling. Maar die mens denkt daar anders over dan de Eeuwige en zo ontstaat de ‘Bubbel van Babel’. En dan daalt de Eeuwige af…

Bij de kinderdiensten:
In september hebben de jongste kinderen Godly play verhalen gehoord, in oktober is het de beurt aan de oudste kinderen. In deze periode hebben we een serie over ‘girlpower’ verhalen. De Bijbel staat vol met stoere en spannende verhalen waar mannen een hoofdrol hebben, maar er zijn ook vrouwen en meisjes in de Bijbel die daar zeker niet voor onderdoen.

Vandaag klinkt voor de oudsten het Godly Play verhaal over Ester. Ester wordt een heuse koningin in een vreemd land. In dat vreemde land is het niet altijd veilig voor het volk van Ester. Op haar eigen sterke manier zorgt ze ervoor dat haar volk geen gevaar meer loopt’.

De jongste kinderen lezen samen het hele verhaal van Ester. Stel je eens voor dat je in de schoenen van Ester had gestaan: heb je genoeg lef om dat te doen wat zij heeft gedaan voor haar familie en haar volk. Ja of nee: jij kiest!

Bij de muziek: Ralph Vaughan Williams (1872-1958) wordt gezien als een van Engelands belangrijkste componisten. Enerzijds als opvolger van componisten als Elgar, Delius, Parry en Stanford en anderzijds als leerling van Ravel en Debussy. Zijn zetting van Let all the world in ev’ry corner sing (Psalm 150) is de laatste van Five Mystical Songs voor bariton-solo, koor en orkest op teksten van George Herbert (1593-1633).