Pelgrimsreis 10, 11 en 12 mei 2024 – de inschrijving is gesloten

mei 10 - mei 12

Pelgrimeren is van alle tijden – en tegenwoordig weer razend populair. Een van de oudste en waarschijnlijk meest bekende pelgrimsroutes is die naar Santiago de Compostella. Sinds de Middeleeuwen zijn er vanuit alle Europese landen routes naar deze Spaanse stad ontstaan, ook vanuit Nederland. Deze wandelpaden worden Jacobswegen genoemd. Een van die wegen loopt tussen Haarlem, Leiden en Den Haag. Langs die route staat een aantal prachtige kerken: de pittoreske Dorpskerk in Bloemendaal, de oude Jeroenskerk in Noordwijk, de magnifieke Hooglandse kerk in de Leidse binnenstad en de statige Haagse Kloosterkerk aan het Lange Voorhout. Deze vier kerkgebouwen zijn het huis van drie levendige geloofsgemeenschappen. Wat als die nu eens samen in beweging komen, om ‘mensen van de weg te worden’? Wat als hun gebedshuizen veranderen in pleisterplaatsen voor moderne pelgrims?

In het Hemelvaartsweekend van 10, 11 en 12 mei 2024 gaan we het beleven. Vrijdag 10 mei vertrekken we vanuit de Dorpskerk in Bloemendaal met de reiszegen. Via de bollenstreek lopen we – na een overnachting in Noordwijk – door naar Leiden. Daar arriveren we op zaterdag. We overnachten in Leiden en wandelen op zondag 12 mei door naar Den Haag. Met een viering en een maaltijd in de Kloosterkerk eindigt de reis.

Ga je mee?

Wees welkom! Dan vragen we je om op zoek te gaan naar een reisgenoot. Want aanmelden voor deze hemelvaartpelgrimage kan uitsluitend in tweetallen. En om het nog wat uitdagender te maken: elk aangemeld passend tweetal moet bestaan uit een vijftigminner en een vijftigplusser. Op deze manier ontstaat er een mooi gemêleerd reisgezelschap. Het is misschien even puzzelen, maar het gaat vast lukken. Mocht het toch lastig zijn om een passend tweetal te vormen, laat het ons weten – we kunnen helpen.

Kosten

De richtprijs voor deelname aan deze driedaagse pelgrimsreis is ongeveer 125, – per persoon. Overnachtingen, maaltijden, route en programmaboekje zijn daarbij inbegrepen. De kosten mogen nooit een reden zijn om van deelname af te zien. Als dit een probleem is, laat het ons weten. Dan zorgen we voor een oplossing.

We hebben plaats voor ca 50 pelgrims

Info via pelgrimstocht2024@gmail.com