• Dit evenement is voorbij.

Leven op de grens: hoe ga je om met overgangen in het menselijk bestaan?

23 februari 2023 | 20:15 - 22:00

Evenementenreeks Evenementenreeks (Alles weergeven)

Herken je je erin dat het bestaan plotseling kan worden opgeschud? Soms door een gebeurtenis of verandering, soms klopt het gewoon niet meer zoals het altijd is geweest. Het vertrouwde past niet meer, het zorgvuldig opgebouwde vertoont ineens barsten en eerdere vanzelfsprekendheden geven geen voldoening meer. Je leven in de oude context past niet langer bij wie je op dit moment wilt zijn. Maar tegelijk heb je geen idee wat het leven nog gaat bieden en of er iets kan veranderen, en dat maakt onzeker. We kunnen constateren dat ons leven niet maakbaar is, anders dan eerder wel gedacht werd. Maar wat kunnen we dan wel, in deze -hopelijk- tussenfase? We bungelen, voor onbepaalde tijd, tussen twee werelden, in een soort niemandsland, op de grens. Hoe moet dat verder gaan? Waar is houvast? Wat ben ik, wie ben ik?

Gedurende drie avonden verkennen we dat ‘leven ergens tussenin’ en vragen ons af hoe die werelden er voor ieder persoonlijk uit zien. We kijken er naar wat er met onze identiteit aan het gebeuren is en hoe we verder kunnen. En we doen een beroep op de literatuur.

Carl Gustav Jung beschreef een soortgelijke crisis, maar dan van de mens van zijn tijd (rond 1930), en zag hem als staand met zijn rug naar de geschiedenis, kijkend naar een grote leegte, die veel spirituele potentie heeft. Frits de Lange formuleerde het Zelf niet als een vastomlijnd wezen op een eigen eiland, maar als continu ‘in beweging’. Het Zelf dat niet gevangen is in een rol, maar vaak opgaand in het Zelf van een ander, van degene die hij, zij onderweg ontmoet: het Zelf in ‘exil’. De laatste avond laten we een
pelgrim aan het woord, die we zouden kunnen beschouwen als de mens die, tussen werelden in, open probeert te staan voor wat de dag zal bieden, bewust levend op afstand van dagelijkse patronen. Begeleiding: ds. Rienk Lanooy (lanooy@kloosterkerk.nl) en ds. Jan Tom Schneider (schneider@kloosterkerk.nl). Data en tijdstip: donderdag 23 februari en donderdag 9 en 23 maart, van 20.15 tot 22.00 uur. Voor nadere informatie en opgave kunt u bij de predikanten terecht.

Datum:
23 februari 2023