• Dit evenement is voorbij.
Evenementenreeks Evenementenreeks: Kerkdienst met Cantate – ds. Rienk Lanooy

Kerkdienst met Cantate – ds. Margreet Klokke

april 28 | 10:30

5e zondag van Pasen

Kerkdienst met cantate
BWV 108 – Es ist euch gut, daß ich hingehe

Voorganger: ds. Margreet Klokke

Organist: Geerten van de Wetering

Uitvoerenden:
Residentie Bachkoor
Residentie Bachorkest

Solisten
Alt –  Esther Kuiper
Tenor – Jan Willem Schaafsma
Bas – Jasper Schweppe

Dirigent – Jos Vermunt

Gedurende de kerkdienst is er in de nevenruimtes Crèche (0 t/m 3 jaar) en zijn er kinderdiensten voor kinderen uit de basisschoolleeftijd. Jeugdkapel (12 tot 15 jaar) is er iedere eerste zondag van de maand.

Deze dienst is ook te volgen via het YouTube-kanaal (beeld en geluid) van de Kloosterkerk of via Kerkomroep (alleen audio), rechtstreeks of naderhand.

Jos Vermunt schrijft over deze Cantate: “

De tekst van deze, in april 1725 gecomponeerde, zesdelige cantate is van Christiane Mariane von Ziegler. De tekst van het openingsdeel is een citaat uit het Johannesevangelie 16,7. Een tweede rechtstreekse verwijzing naar dat zelfde evangelie (Joh. 16,13) zien we in deel 4.
De hobo d’amore heeft een uitgebreide solorol in het eerste deel. De toonladderfiguren komen in de bassolo terug op het woord “hingehe”, waardoor de eenheid van woord en toon duidelijk aangetoond wordt.
Deel 2 is een aria voor tenor, soloviool en basso continuo. De virtuoze solopartijen worden gesteund door orgel, cello en contrabas, die per maat het fundament in regelmatige achtste noten geven. Lange noten op “kein Zweifel” en “ich glaube” bevestigen de standvastigheid; de stijgende toonladder op “gehst du fort” duidt op de hemelvaart.
Na een kort recitatief volgt deel 4 voor koor en orkest in een fugavorm: de 4 koorpartijen zetten na elkaar in met hetzelfde motief. In dit deel wordt driemaal een dergelijke opbouw gemaakt. In het vijfde deel, een alt-aria, is de begeleiding in handen van het complete strijkorkest. De eerste vioolgroep vervult hierbij een prominente rol: boven de lang aangehouden toon op het woord “Ewigkeit”, speelt zij een solo die als het ware een extra glans aan dit woord geeft.
Als afsluiting volgt het slotkoraal, waarbij de in de tekst aangegeven beweging (“..der leitet..Wege”, “..richtet..unsren Fuss..treten muss..”) hoorbaar wordt gemaakt in een doorlopende beweging van de baspartij.

Datum:
april 28