Voor kinderen tot vier jaar is er opvang tijdens de dienst. Daar kunnen ze heerlijk spelen met andere kinderen. Soms is er – voorafgaand aan een cantatedienst – een minikerkdienst van een half uur waar kinderen met hun (groot)ouders welkom zijn.

In de minikerkdienst spelen we soms ook een Godly Play verhaal met de peuters. In de kring zet de verteller het verhaal stap voor stap neer, met houten figuren op vilten doeken of in het woestijnzand. Zo worden de kinderen meegenomen in het verhaal.

Als het verhaal compleet is, leunt de verteller achterover en luistert naar de kinderen. Op vragen als ‘Wat vond je mooi aan het verhaal?’ en ‘Kom jij zelf ook ergens in dit verhaal voor?’ zijn geen goede of foute antwoorden: het gaat erom wat een kind beleefd heeft tijdens het verhaal.
Daarna gaan de kinderen zelf aan de slag om hun ervaring met het verhaal te verwerken. Ze mogen met de verhalen spelen of zelf iets maken met materialen uit het atelier: papier, verf, klei, stof … er is van alles om zich te uiten. Tot slot komen ze weer in de kring om te zingen en om met elkaar iets lekkers te eten en te drinken