Goede Vrijdag

In deze passievesper klinkt de Via Crucis van Frans Liszt uitgevoerd door het Vocaal Ensemble o.l.v. Geerten van de Wetering, m.m.v. Andrew Wright, piano

Voorganger; ds. Rienk Lanooy

Deze dienst is zonder aanmelding toegankelijk en te volgen via het YouTube-kanaal (beeld en geluid) van de Kloosterkerk of via kerkomroep.nl (alleen audio), rechtstreeks of naderhand.

Bij de Via Crucis:
Franz Liszt, een van de grootste pianovirtuozen van de 19e eeuw die met zijn spel en composities de romantische muziekperiode een nieuw gezicht gaf, komt aan het eind van zijn leven met het verstilde Via Crucis tot de kern van zijn muziek. Van het extatische van de romantiek is weinig meer over. In zijn zoektocht naar muziek bij de veertien staties komt Liszt soms al haast in de atonaliteit terecht, en is daarmee zijn tijd ver vooruit. Regelmatig kun je je als luisteraar afvragen: waar gaat dit heen? Waar zijn we? Tegelijkertijd valt de katholieke Liszt terug op vertrouwde elementen: aan het begin klinkt de Middeleeuwse kruishymne Vexilla regis prodeunt. Later in het stuk komen koralen terug die duidelijk herinneren aan Bach. Het laatste deel grijpt weer terug op het eerste deel, met opnieuw de kruishymne. Waar het eerste deel in mineur eindigt, sluit het werk in majeur af, verstild. Uiteindelijk blijft er slechts één toon meer over en is het aan de luisteraar hieraan betekenis te geven.

Over de diensten in de Stille Week:
Met de dienst op Palmpasen is de Stille Week begonnen, de week waarin wij het lijden, sterven en de opstanding van Jezus gedenken. Het evangelie naar de beschrijving van Lukas is daarbij onze gids. Op Witte Donderdag vieren we het Avondmaal. Tijdens het middaggebed van de Goede Vrijdag vormen de kruiswegstaties de leidraad. Op de avond van Goede Vrijdag klinkt de Via Crucis van F. Liszt. In de Paasnacht gedenken we onze doop en kijken we vooruit naar het licht van de opstanding en vervolgen wij de lezing uit het evangelie naar Lukas. Omdat deze diensten een doorgaand verhaal vertellen, vormen ze eigenlijk één dienst die, samen met Paasmorgendienst, vanouds het ‘Triduum van Pasen’, de ‘drie dagen van Pasen’, wordt genoemd.