– ‘De ware Jozef’ – over Jozef en zijn broers

In je eentje in de Bijbel lezen valt – op z’n zachtst gezegd – niet altijd mee. Het blijft een gesloten boek. Je hebt uitleg nodig van een expert en gesprek met anderen om de tekst tot je te kunnen laten spreken. Dat is wat de Kloosterkerk biedt in de jaarlijkse cursus ‘Gewoon Bijbellezen!’. De ervaring leert: Wie het soms zo vreemde vocabulaire van de Bijbel een beetje begint te verstaan, gaat zich dieper verbonden voelen met zijn wortels, de christelijke traditie die onze cultuur draagt. Dit jaar gaat er gelezen worden uit het laatste gedeelte van het boek Genesis waarin de bekende figuur van Jozef de hoofdrol speelt. De verhalen van de zoon van Jakob en Rachel en zijn broers verbinden de geschiedenis van de aartsvaders en -moeders met de uittocht uit Egypte en geven een antwoord op de vraag: ‘Hoe kwam Israël eigenlijk in Egypte terecht?’ Het verhaal heeft t.o.v. de andere gedeeltes uit Genesis een heel eigen kleur en zijn oorsprong wordt wel toegeschreven aan de wijsheidstraditie van Israël, zoals die van het boek Spreuken. Vóór alles is het gewoon goed geschreven literatuur waarin de God van Israël op de achtergrond een leidende rol speelt.

De cursus staat open voor mensen met en zonder Bijbelkennis, voor gelovigen en andere zoekers.

Begeleiding: ds. Rienk Lanooy en ds. Carel ter Linden

Wanneer: donderdagen 30 januari en 6 (Rienk Lanooy) en 13 februari (Carel ter Linden) 2020

Tijd: 20.15 – 22.00 uur

Plaats: Crypt