De muziek van Bach inspireert en raakt je in het hart….
De Stichting Cantatediensten Kloosterkerk biedt u opnieuw de gelegenheid om enkele workshops bij te wonen. Deze geven u de bagage om de cantates van Bach met meer begrip te kunnen beluisteren.
J.S. Bach schreef elk van zijn ca. 200 cantates voor een bepaalde zondag of kerkelijke hoogtijdag. Door de cantates te beluisteren met het kerkelijk jaar mee, beleef je mee hoe Bach de thema’s en lezingen van iedere zondag en feestdag muzikaal verwerkt.

Maak het begin van de repetitie met koor en orkest van de Residentie Bach Ensembles mee, en luister vervolgens naar een inleiding door een deskundige op het gebied van de cantates en Johann Sebastian Bach.
Drie zaterdagen in 2020, van 16.00 – 18.30 uur (inloop vanaf 15.30 uur)
25 januari 2020 Ad de Keyzer – Bach en het Woord
22 februari 2020 Sytze de Vries – Het huwelijk van woorden en noten
28 maart 2020 Wim Faas – De Meininger Bach

Toegangsprijs incl. consumpties € 10,00.

Kloosterkerk, Lange Voorhout 4 (ingang kosterij), Den Haag.

Deze workshops worden mede mogelijk gemaakt door de Stichting Vrienden van de RBE.

25 januari 2020 – Bach en het Woord

Elke cantate die Bach op zondag in Leipzig uitvoert wil het evangeliegedeelte overwegen dat even daarvoor is voorgelezen. Cantate 156 ‘Ich steh mit einem Fuss im Grabe’ geeft ons stof tot nadenken over onze eigen kwetsbaarheid aan de hand van de evangelietekst over hoe Jezus mensen genezend nabij was. We zullen zien en horen hoe Bach niet alleen met het Woord bezig is geweest, maar ook hoe het woord hem heeft bewogen. Dat maakt elke cantate actueel, hier en nu.

Ad de Keyzer (1952) is wetenschappelijk medewerker aan het Nijmeegse Titus Brandsma Instituut. Hij is werkzaam op het terrein van de spiritualiteit van de liturgie en houdt zich onder meer bezig met de spiritueel-liturgische aspecten van Bachs vocale liturgische muziek. Hij schreef Bachs grote Passie over de Matthäus-Passion en binnenkort verschijnt Bachs onvoltooide Passie over de Johannes-Passion. Ad is gefascineerd hoe Bach de zegging van teksten weet te faciliteren. Dat maakt het mogelijk deze teksten vanuit een spiritueel perspectief nader te beschouwen.