De cursus ‘ABC van de christelijke traditie’ bestaat uit twee delen: tot aan kerstmis gaat het over de bijbel, dat oude geschrift dat is opgebouwd uit boeken en verhalen die ontstaan zijn in een periode van vele honderden jaren. Hoe lees je die verhalen die zo verschillend zijn van inhoud, vorm en stijl? Lopen er gedachten, thema’s als een rode draad doorheen? En hoe kunnen ze ‘waar’ zijn zonder dat we ons lot bij voorbaat in handen leggen van een antwoord op de vraag of ze ‘echt gebeurd’ zijn? Zijn er andere verstaanssleutels die de rijkdom en de diepte van deze oude teksten blootleggen waardoor ze in elke tijd weer opnieuw betekenis krijgen?Na Kerstmis komen thema’s aan de orde die de christelijke traditie hebben gekleurd en vormgegeven. Het gaat dan over beelden van God en van Jezus, over dood en opstanding, over de betekenis van de Pinkstergeest, maar ook over de vraag wat bidden is, wat er in een kerkdienst gebeurt, en hoe je de Tien Woorden kunt verstaan als leidraad voor een vrij bestaan.
Kortom een cursus waarin het draait om het verkrijgen van nieuwe of het opfrissen van aloude inzichten en om het onderling gesprek daarover.
De leeftijd van de deelnemers varieert elk jaar van 20 tot 80+. Sommigen van hen besluiten aan het einde van het seizoen rond Pinksteren zich te verbinden met de christelijke traditie door de doop, of door de verbintenis die ooit met hun doop begonnen is te bevestigen (zoals dat ook wel heet, door ‘belijdenis te doen’).

Begeleiding en aanmelding: ds. Rienk Lanooy (lanooy@kloosterkerk.nl)
21 september, 5 en 19 oktober, 16 en 30 november, 7 en 21 december, 18 januari 2023, 1 en 15 februari, 15 en 29 maart, 5 en 19 april, 17 en 31 mei + de afsluitende zaterdag 20 mei van 20.15 – 22.00 uur.