We kregen de boodschap ons voor te bereiden op een ‘nieuw normaal’. Er zijn de nodige initiatieven genomen in de samenleving om het ‘nieuwe normaal’ een gezicht te geven. In de kerk is er ook het een en ander veranderd. Nu mogen we weer in kleine groepen zondags naar de kerk en het aantal toegestane bezoekers van de zondagse kerkdienst breidt langzaam uit. Het is fijn, als is het dan nog maar op kleine schaal bekende gezichten terug te zien. Met letterlijk open armen kunnen we elkaar nog niet begroeten, maar des temeer met een open geest en ook dat betekent open kerk.

De kerk staat ook weer open voor onbekende gezichten. We zijn in principe open van woensdag t/m zaterdag van 12-14 uur. In die twee uur komen er zo rond de 30 personen. Wij  houden ons aan de maatregelen van het RIVM en de GG en GD. De bezoekers respecteren dat en werken mee. Men begrijpt de noodzaak en dat is ook prettig voor de kerkwachters, die weer trouw op hun post zijn.

De gebruikelijke activiteiten in september zoals het Haags Uitfestival en de Open Monumentendagen kunnen niet uitgebreid worden gevierd. In ‘normale’ tijden trekken deze evenementen meer dan 35.000 bezoekers. De Gemeente Den Haag en de festivalorganisatie kunnen alleen zogenaamde  in-huis activiteiten organiseren. De Kloosterkerk is op deze dagen ook altijd een plek waar veel mensen graag komen. Dit jaar zal het heel anders zijn! Tijdens het Uitfestival op zondagmiddag 6 september zullen we niet een programma met 8 onderdelen van elk 20 minuten aanbieden. We hebben nu een programma met 4 onderdelen van 30 minuten. We hebben meer tijd nodig om het publiek op een veilige manier binnen te laten komen en weer uitgeleide te doen.  Op 12 en 13 september zullen we tijdens de Open Monumentendagen onze deuren openzetten. Er zal geen tentoonstelling zijn. Maar we mogen wel op gepaste afstand iets vertellen over de kerk met haar boeiende geschiedenis door de eeuwen heen. Er is wel degelijk wat veranderd, we gaan voorzichtig met elkaar om. We moeten wennen aan de toch vervreemdende situatie. En anders dan voorheen betekent Open kerk ook meer open ogen en oren voor elkaar, of dat nu de vertrouwde mensen zijn of de vreemdeling, die schoorvoetend een stap in onze kerk zet. Laat dat ons vertrekpunt zijn op weg naar het ’nieuwe moraal’. Doet u mee?

Een hartelijke groet,

Yna Visser, ouderling Open kerk