Podium21 brengt op vrijdag 16 juni een unieke uitvoering van het meest bekende stuk van Simeon ten Holt: Canto Ostinato. Dit werk klinkt in de Kloosterkerk in een bezetting met orgel, panfluit en harp. Een gouden, niet eerder vertoonde combinatie, waarin ieder instrument iets eigens toevoegt aan de uitvoering. Organist Geerten van de Wetering, panfluitist Matthijs Koene en harpiste Beate Loonstra staan garant voor een meeslepende zomeravond die de bezoeker ook op zitzak of yogamat kan ervaren.

Een Nederlandse klassieker

Dit jaar zou componist Simeon ten Holt (1923 – 2012) 100 jaar zijn geworden. “Met Canto Ostinato bracht Ten Holt iets nieuws teweeg in de muziekwereld. Het stuk is ongekend populair geworden, mede doordat het geen typisch klassieke muziek is, maar door de herhalende patronen een meditatief karakter krijgt. Daardoor spreekt het een heel breed en gemêleerd publiek aan. Het 100e geboortejaar van Ten Holt leek mij een uitgelezen aanleiding om Canto Ostinato in Den Haag uit te voeren, en wel in een nieuwe versie!”, vertelt Geerten van de Wetering. Hij vervolgt: “Doordat de componist veel vrijheid heeft gegeven aan de uitvoerenden, is elke uitvoering uniek. Eén ding staat vast: door de repeterende noten en het meditatieve karakter zal de luisteraar zich naarmate de uitvoering vordert meer en meer in een andere, tijdloze wereld begeven. De specifieke sfeer van de middeleeuwse Kloosterkerk draagt daar ook aan bij”.

Boeiende en ontspannende muziek

Beate Loonstra, harpiste, kijkt uit naar dit concert en vertelt hierover: Door de jaren heen heeft het stuk veel betekend voor mensen. In allerlei settingen wordt deze muziek beluisterd omdat die boeit én ontspant. Dit karakter past goed bij de instrumenten orgel, panfluit en harp. Het orgel en de panfluit die beide klank maken met wind, in combinatie met de glans van de tonen op de harp geven het stuk een prachtige balans”. Matthijs Koene die de panfluit voor zijn rekening neemt, vult haar enthousiast aan: “Binnen de herhalende patronen van Canto Ostinato verkleuren wij weer. Dat is mogelijk door ons instrumentarium. De panfluit is de lijm tussen de harp en het orgel”.

Meer een ritueel dan concert

“Een uitvoering van Canto Ostinato is meer een ritueel dan een concert”, aldus Simeon ten Holt. Het rustgevende karakter van het stuk blijft in je vezels hangen. Daarom kun je deze uitvoering als luisteraar op je eigen manier bijwonen. Chillend op een zitzak, liggend op je yogamatje of gewoon op een traditionele zitplaats. De vorm en de akoestiek van de Kloosterkerk zijn heel geschikt voor deze verschillende vormen van beleving.  Zo kan ieder zich op zijn eigen manier laten onderdompelen in de klanken van Canto Ostinato en het op bijzondere wijze ondergaan. Om Ten Holt tot slot nogmaals te citeren: “Canto Ostinato doet iets met mensen waarvan ik ook niet weet wat het is”.

Kaartjes

Ga voor kaartjes en meer info naar https://podium21.nl/