Godly Play in de Kloosterkerk: het is een ontdekkingsreis. De verteller zet het verhaal stap voor stap neer in de kring, met houten figuren op vilten doeken of in het woestijnzand. Spelenderwijs gaan we op zoek naar de betekenis van verhalen uit de Bijbel.

Nooit te oud

‘Doe jij nog stééds kinderdienstjes?’ vragen mensen in de kerk soms verbaasd aan mij. Ja, zou je daar ooit te oud voor kunnen worden? Daar geloof ik niets van; naarmate ik ouder word, gaat het juist steeds beter! Dat komt ook door Godly Play, een prachtige manier van vertellen, die deel uitmaakt van het jeugdwerk in de Kloosterkerk.

Een religieuze taal

Het uitgangspunt bij Godly Play is dat ieder kind al een relatie met God heeft. Het religieuze gevoel is er al. Met het vertellen van de verhalen ondersteun je kinderen bij het leren van een religieuze taal voor hun geloof. Na het verhaal volgt een gesprek en dan krijgt ieder kind de ruimte om een verhaal op zijn eigen manier te verwerken. Om het wat concreter te maken, neem ik u mee naar onze Godly Play ruimte achter de witte muur.

In het verhaal

We zitten op een kussentje in een kring, aan drie kanten omgeven door kasten met materiaal. De verteller pakt een verhaal uit de kast en onder het vertellen ontvouwt het zich voor de ogen van de kinderen. Het volk van God in een vlakte van zand… De appelbomen in de tuin van de schepping … De muren van de stad Jeruzalem… Zo worden de kinderen meegenomen in het verhaal.

Niet het juiste antwoord

Als het verhaal compleet is, leunt de verteller achterover en kijkt de kinderen aan. ‘Ik vraag me af: wat vond je …’ Hierbij zijn er geen goede of foute antwoorden, het gaat om de verwondering over het verhaal. De verteller is nu vooral luisteraar en stelt open vragen: ‘Wat vond je mooi aan het verhaal?’ ‘Kom jij zelf ook ergens in dit verhaal voor?’ Verrassend vaak hoor je een antwoord waar je zelf nooit opgekomen zou zijn.

Spelen met de verhalen

Na het gesprek in de groep gaan kinderen aan de slag om hun ervaringen met het verhaal te verwerken. Ze mogen met een verhaal spelen of zelf materialen uitkiezen in het atelier: papier, verf, klei, stof, ijzerdraad… er is van alles te vinden. We laten de kinderen hun eigen creatieve gang gaan. Tenslotte komen we weer in de kring om te zingen en om met elkaar iets lekkers te eten en te drinken. We gaan niet terug in de dienst, maar nodigen de (groot)ouders uit om binnen te komen in de Godly Play ruimte.

Godly Play in het jeugdwerk

Sinds 2013 maakt Godly Play deel uit van het jeugdwerk voor kinderen in de basisschoolleeftijd. Als de kinderen tijdens de dienst ‘achter de witte muur verdwijnen’, splitsen we in twee groepen. We bieden de kinderen afwisselend Godly Play, een andere dienst of een gezamenlijk project. Daarbij sluiten we zoveel mogelijk aan bij de thema’s uit de ‘hoofddienst’. De Godly Play vertellers hebben verteltraining gevolgd en een landelijk erkend certificaat behaald (zie: www.godlyplay.nl).

40 dagentijd en Pasen

Vorig jaar hebben we veel geïnvesteerd in de Godly Play ruimte en veel nieuwe verhalen aangeschaft. In de aanloop naar Pasen gaan we deze verhalen in beide groepen vertellen. Uiteraard volgen we met Palmpasen de traditie van het Palmpaasstokken maken en wat we met Pasen doen… is nog een verrassing.

Inge van Rijn, vrijwilliger jeugdwerk Kloosterkerk