• Dit evenement is voorbij.
Evenementenreeks Evenementenreeks: Passieuitvoering Ecce Homo

Passieuitvoering Ecce Homo

19 maart 2023 | 16:00

Op zaterdag 18 maart om 20.00 uur en zondag 19 maart om 16.00 uur a.s. vindt in de Kloosterkerk een bijzondere gebeurtenis plaats; de landelijke première van een nieuwe, op klassieke muziek, gecomponeerde Passie; Ecce Homo. ‘Zie de mens’, de woorden die Pilatus sprak toen hij Christus toonde aan de morrende menigte die om Zijn kruisdood vroeg.

De Nederlandse componist Geert Christenhusz (1949) componeerde in hedendaagse stijl aansprekende muziek op een Duitse tekst van Gerrit Bleumink in 10 muzikale stillevens voor gemengd koor, verbonden door orgelintermezzo’s.

Gedurende deze intermezzo’s worden op een groot scherm videobewerkingen van Sjaak Christenhusz vertoond, geïnspireerd op de prachtige schilderingen van het lijdensverhaal van de Goudse kunstschilder Willem Hesseling, voor deze speciale gelegenheid, ter beschikking gesteld door de Stichting Hedendaagse Kunst & Religie Gouda.

De oorspronkelijke werken worden gedurende de uitvoeringen ook in de kerk tentoongesteld.

Het geheel wordt door het Twents Kamerkoor Mardi le Vingt o.l.v. Herman Koops en organist Henk Linker uitgevoerd in een voor de gelegenheid prachtig uitgelichte Kloosterkerk.

De uitvoering van zaterdag 18 maart, aanvang 20.00 uur, zal worden ingeleid door Paul van Vliet, die zijn hele leven op bijzondere wijze met de Kloosterkerk verbonden is geweest en de uitvoering van zondag 19 maart, aanvang 16.00 uur, door de in Den Haag welbekende pastoor Ad van der Helm, voorzitter Haagse Gemeenschap van Kerken.

Verder is vermeldingswaardig dat Emeritus Bisschop Adrianus van Luyn ons initiatief van harte steunt.

Tevens willen wij u attenderen op een initiatief van de Gemeenschap van Haagse kerken, dat een wandel/bezinningstocht behelst, waarvan historische plekken en het onderwerp van ons project deel uit maken. Op deze wijze hopen wij ook jongeren te enthousiasmeren.

Deze nieuwe passie is een zeer welkome, hedendaagse, aanvulling op de vele mooie muziek die het lijdensverhaal eeuwenlang heeft opgeleverd en is bijzonder door het samengaan van poëzie, muziek, beeldende- en videokunst. Het geheel nodigt uit tot meditatie en bezinning in een prettige, rustgevende sfeer.

Ecce Homo is een productie van Muziektheater Bureau Mélange en wordt mogelijk gemaakt door de Stichting Cultureel Initiatief “Perspectief”.

De productieleiding is in handen van Annet Meijerink-Nijhuis.

Toegangskaarten bestellen via www.melange.nu

Datum: